Alla inlägg den 13 augusti 2010

Av riesling - 13 augusti 2010 18:58

Jag skrev för ett litet tag sedan ett inlägg som heter Celebrity Rehab.

http://riesling.bloggplatsen.se/2010/08/10/3371547-celebrity-rehab/ 

Jag fick under natten till idag en längre kommentar på det och jag klipper först in hela kommentaren här och sedan kommer mitt lite längre svar på det där under. Håll till godo.

 


Kommentar till Celebrity Rehab.
Jag använder personligen väldigt mycket droger men jag skulle aldrig börja missbruka dom. De som tar skada försöker verkligen skada sig själva.

 


Men dessa dokumentärer fungerar som propaganda, vi hade gjort (och har gjort) likadant under alkoholförbudet och såg samma resultat - bara de dåliga exemplen visas, oavsett vilken minoritet det är.

 


Som tur är finns det dock mycket mer exempel på folk som fått ett betydligt bättre liv pga illegala droger än som har fått livet förstört, men droger kräver trotts allt en viss intelligens och självkännedom och att man är nöjd med sitt normal-läge för att använda på rätt sätt.

 


Vi har löst saken bra med alkohol när det gäller att maximera fördelar och minimera nackdelar, socialt till ekonomiskt till juridiskt osv, men vi har inte gjort samma sak med övriga droger (och alkohol är trotts allt bland de tyngsta droger vi känner till).

 


Två glas vin en helg är inte samma sak som att vara en utslagen alkoholist som dricker från morgon till kväll.

 


Några linor amfetamin eller kokain ibland är inte samma sak som att skjuta meth-amfetamin eller free-basa crack-kokain.

 


Att röka opium, dricka poppy-té eller ta små doser oral morfin emellanåt är inte samma sak som att skjuta heroin.

 


Osv, osv, osv.

 


Dessa människor är helt enkelt i de "populära" kändis-kretsarna vilket är det farligaste umgänget som är tänkbart, och de lider av sådan stress pga vilka folk förväntar sig att de skall vara, att de överkonsumerar droger helt okontrollerat för att komma bort från sitt liv.

 


Vad vi behöver, framförallt i Sverige, är en diskussion om måttlig användning av narkotika och alkohol, en avkriminalisering av samtliga droger och en signal att vi verkligen FÖRVÄNTAR oss, och kräver, att folk kommer att använda dom ansvarsfullt.

av sparhawk451 Idag kl 02:30



Sparhawk451: Ojojoj, du balanserar på en slak lina där i din argumentation … Jag håller med om valda delar av det du skriver men jag håller verkligen inte med i allt.


Mitt inlägg under Celebrity Rehab var inte speciellt nyanserat, det kan jag hålla med om. Det höll ganska ensidigt en avog inställning till droganvändning. Men det var medvetet så.


Jag tänker inte gå in på vilka droger jag har eller inte har testat i mina dagar, men det enda jag brukar (numera) är alkohol i kontrollerade doser. Kontrollerade? Ja, jag använder det inte dagligen, inte ens varje vecka, och när jag brukar alkohol så blir det inte så mycket att jag inte kan ta hand om mig eller mina barn, att jag blir osams med folk runt mig eller att jag inte kan göra vad jag vill eller planerat dagen efter. Vilket inte alltid hände när jag var ung, oerfaren, barnlös och inte kände till mina gränser …



”Jag använder personligen väldigt mycket droger men jag skulle aldrig börja missbruka dom.”

 

Det är duktigt av dig om du klarar av att bruka droger utan att det går till missbruk. Men vem bestämmer var gränsen mellan bruk och missbruk går? Är det du själv som tycker till? Människor i din omvärld? Andra brukare? Missbrukare? Tidigare missbrukare? Din familj? Vänner? Kan jag ha en åsikt om det? Själv så brukar jag drogen alkohol på ett sätt som är socialt accepterat i den kultur jag lever i idag. Dvs. jag tar ett glas till maten en valfri dag i veckan om jag känner för det, jag kan ta ett eller två glas vin på helgen för att det är just helg och jag kan sova lite längre nästa morgon, jag kan ta en eller två nubbe/-ar vid jul/påsk/midsommar.



”Som tur är finns det dock mycket mer exempel på folk som fått ett betydligt bättre liv pga illegala droger än som har fått livet förstört, …”

 

Jasså, vilka då? Hur många? Var har du hittat den statistiken? Vad är det man jämför och med vad?

Jag vet inte riktigt vad du vill säga med detta. Att vissa droger används i medicinskt syfte?? Ja, absolut!

Att tugga kokablad hjälpte/hjälper indianbefolkningen att klara av att jobba och leva på de höga höjderna (alltså med tunnare luft och lägre syrehalt) i Anderna i Sydamerika.

Många människor som lider av medicinsk depression behöver stimulantia för att hjärnan ska kunna skicka signaler på ett mera harmoniskt sätt och därmed ge personen i fråga ett högre stämningsläge vilket betyder att de människorna känner sig som de allra flesta andra, vilket betyder att vissa dagar är okej, andra är jättetoppen och vissa till och med ren skit.

Jag skulle kunna rabbla fler exempel, men jag vet inte riktigt din vinkling så jag vet inte hur jag ska bemöta den.

 

 

” … men droger kräver trotts allt en viss intelligens och självkännedom och att man är nöjd med sitt normal-läge för att använda på rätt sätt”

 

Du har helt rätt i att det kräver både intelligens, självinsikt och självkännedom samt oftast ett ganska gott självförtroende för att droger (alla sorter) ska användas kontrollerat. Men vad jag ville visa på i mitt onyanserade inlägg är följande. Det är ytterst få människor som är sluga nog och framför allt har omdöme nog att hålla bruket av droger på en nivå som inte stör, förstör, ger beroende, spräcker (alla slags) relationer och låter andra (främst barn som ju står i beroendeställning till vuxna!!) fara illa.


Utan att mena något annat än det jag skriver – människor är inte tillräckligt sluga eller har det omdömet att det är okej att göra reklam för en drömvärld med frihet att använda droger. Det är farligt att visa enbart glamouren och fördelarna med att bruka/missbruka droger. Alldeles för många människor – i synnerhet den yngre skaran människor som söker förebilder och inte har ett färdigutvecklat sunt förnuft än – förblindas lätt av det coola och åtråvärda i bilden av användandet av (illegala) droger.


Det finns de som inte ser eller har erfarenhet nog att inse att det finns en baksida med drogbruk där människan mår dåligt, fysiskt och psykiskt och istället dövar det hela med ännu lite mer droger. Baksidan som för övrigt inte är någon snygg tillvaro utan innehåller svettningar, hallucinationer, illamående och kräkningar, okontrollerade humörsvängningar, din hjärna som tar stryk så att du i vissa fall får hjärnskador som gör dig till en mindre intelligent individ. Det är DET som jag tycker är bra att det visas fram i Celebrity Rehab!!

Eftersom det inte kommer en användarmanual eller beskrivning av de negativa sidorna, eller för den delen en ordination på en rimlig dos för att inte låta ett bruk bli ett missbruk, med i förpackningen med drogen du köper …


 

”(och alkohol är trotts allt bland de tyngsta droger vi känner till).”

 

Vad baserar du det påståendet på? Återkom med lite mer fakta i ämnet så jag vet vad du har ryckt det påståendet ur för sammanhang.



Två glas vin en helg är inte samma sak som att vara en utslagen alkoholist som dricker från morgon till kväll.”

 

Nä, tack och lov för det. Men det är allt för många som sitter på parkbänkar och är utslagna gör det för att de för länge sedan började med två glas vin en helg. Som sedan blev mer och fler och oftare …

Verklighetsförankring, min vän, verklighetsförankring.

 




”Dessa människor är helt enkelt i de "populära" kändis-kretsarna vilket är det farligaste umgänget som är tänkbart, och de lider av sådan stress pga vilka folk förväntar sig att de skall vara, att de överkonsumerar droger helt okontrollerat för att komma bort från sitt liv.”

 

Jag håller med dig i att flera människor i de populära kändiskretsarna brukar/missbrukar droger för att komma bort från sina liv. Att de känner en orimlig press på sig och inte hanterar det. Det är just precis därför, enbart därför och enkom på grund av det, som det är bra att visa att man inte blir lycklig, framgångsrik, snygg, välartikulerad eller åtråvärd genom att använda droger!

Du måste skaffa dig sådant på annat sätt!

Det finns ingen som helst anledning till avund med droger som grund!

Det är det som visas i Celebrity Rehab!


(vad tappra ni är, ni som orkade läsa allt …)


Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards