Direktlänk till inlägg 4 januari 2012

Tack Filozophie

Av riesling - 4 januari 2012 14:04


Och återigen så har jag fått en kul utmaning av en av mina trognaste (?) läsare, nämligen Filozophie.

Det här var dessutom en riktigt rolig uppgift. Here I go …


1) VAD GJORDE DU FÖR TIO ÅR SEDAN?
Jag spydde.

För tio år sedan var det januari 2002. Jäsiken, vad jag kräktes! Jag var gravid med barn nummer två som föddes i juni sedan och jag var konstant illamående, svimfärdig och oavbrutet spyende de första fem månaderna, så alltså var det det jag gjorde i januari 2002 …


2) VAD GJORDE DU FÖR ETT ÅR SEDAN?

För ett år sedan? Hmm …

Jag hade firat nyår i Uddevalla hos en av mina bästa vänner och sedan kört hem till Stockholm den 2 januari igen. Jag skulle tro att jag ungefär denna tiden för ett år sedan var hemma och fixade med att ta bort julen, tvätta ikapp kläder, titta på film med mina barn och i allmänhet vila upp mig innan vårterminen körde igång igen.


3) FEM SNACKS DU GILLAR

Nu är ju inte jag någon snacksätare av rang så jag tar och svarar på vad jag äter som snacks helt enkelt. Mina fem vanligaste (om man räknar bort godis vilket är den glasklara vinnaren!) är:


Småkakor, gärna Bondkaka eller min mammas Gaffelkaka 

Äppelklyftor

Russin

Nötter

Havrefras (Jag vet, men det är underskattat som snacks …)


4) FEM SÅNGER DU KAN HELA TEXTEN TILL:
Ojdå, "kan hela texten till ..."

Vet inte riktigt. Jag är ingen sångfågel, tyvärr. Jag trallar gärna med i någor som jag gillar men har ingen röst jag är stolt över och sjunger därför aldrig någonsin utan att någon annan sjunger. Men låt se, nå’n borde jag väl kunna utantill … *börjar sjunga inne i huvudet*


Helan Går

Ekorr’n satt i granen


*tyst inne i huvudet*


Ehh … Hej Tomtegubbar …


*kan jag verkligen inga ”riktiga” sånger?!*


I like to move it … nä, den kan jag nog bara refrängen på …

Strange Attraction med The Cure


*Tjo, där var ju en!*


Syster Sol med Camouflage (ett postpunkband från Vänersborg på -80-talet)


*phew, det gick …*


5) FEM SAKER DU SKULLE GÖRA OM DU VAR MÅNGMILJONÄR:

Betala min lägenhet.

Köpa en splitt ny bil.

Göra varsitt konto med pengar till mina barn.

Köpa sommarställe på en klippa på Västkusten.

Lära mig språk.

Renovera köket … Nä, den får ju inte vara med för jag har redan klarat av fem alternativ …


6) FEM DÅLIGA VANOR

Jag väljer fem ovanor som jag skulle vilja fixa till hos mig själv …


Jag tittar för mycket på TV.

Jag sover (för?) mycket.

Äter sötsaker sent om kvällarna (det lägger sig som bomull runt höfterna).

Funderar för länge på projekt så de liksom aldrig blir helt genomförda, eller åtminstone drar ut på tiden under lååång tid.

Jag är uppe för länge på kvällarna vilket gör att jag är för trött när väckarklockan ringer på morgonen. (Vilket betyder att jag måste sova middag, vilket gör att jag är uppe för länge …)


7) FEM SAKER DU GILLAR ATT GÖRA:

Sova middag. Vem gillar inte att sova? Det är en toppensyssla …

Skriva. Att få kombinera ord så de får olika betydelser är fantastiskt kreativt och givande.

Pärla. Sedan jag började i somras så har jag liksom inte hållit upp någon gång med skapandet av smycken. Det är galet roligt!

Hålla vinprovningar. Det är nog det allra mest givande jag kan tänka mig. Satan, vad jag gillar att göra det!

Läsa böcker. Tjo, vad tiden går när man läser.

Träna … Nä, nu var det en sak för mycket igen …


8) FEM SAKER DU ALDRIG SKULLE KLÄ DIG I, ELLER KÖPA:

Oj, inte lätt. Jag är inte så kräsen eller konventionell/traditionell och har dessutom testat de flesta stilar genom mina dagar för att se vad jag gillar. Men jag utgår från vad som svårligen skulle köpas eller längta efter idag …


Någonting med Western-tema. Det finns inte på kartan över huvud taget.

Kjol eller klänning med tantlängd, dvs. som slutar mitt på vaden.

Plisserat.


*tänker febrilt*


Se-jag-seglar-kläder. Dvs. konventionella rikemansmärken som gör att stilen blir preppy och formgjuten. (Och så ska man ha tvåradigt pärlhalsband och välvårdad page och ballerinaskor och aldrig svära eller skratta för högt eller … Shit, där gick jag visst igång. Ja, ni fattar vad jag menar?)

Trasiga nylonstrumpor. Det ser för white-trash ut …


9) FEM FAVORITLEKSAKER:

Leksaker? Jag har nog inte så mycket leksaker, tror jag. Jag ska se vad jag kan få ihop.


Bubble Shooter (räknas det?)

Mina pärlor, stenar och tillbehör.

Word! Så att jag kan skriva …

Sudoku

TV:n (Jag vet att skämsfaktorn är skyhög men jag erkänner utan omsvep att jag lägger alldeles för mycket tid på TV-tittande …)


10) NÅGRA PERSONER JAG VILL SE GÖRA DEN HÄR UTMANINGEN:

Sedärja, då har jag outat mig lite till här på bloggen. Nu vill jag veta mer om följande bloggare:


Sajberlena

Mally

Fundringar/ Ewa

Catti


Och när (om?) ni svarat så tala gärna om det så jag kan kolla era svar eftersom jag är ruskigt nyfiken!


 
 
Ingen bild

Eva N

4 januari 2012 22:44

Härligt att höra att det är fler än jag som gillar havrefras "i handen" liksom! :-) Det är faktiskt väldigt gott som snacks ju :-)

riesling

7 januari 2012 22:26

Sedär, vi är två, alltså! Hejja!! Det ÄR ett underskattat snacks ...

 
filoZophie

filoZophie

6 januari 2012 01:25

Förlåt fröken Riesling men jag gillar verkligen inte riesling... och just nu vet jag inte om jag riktigt gillar dig...
"Köpa sommarställe på västkusten"... Jag är besviken. Jag förutsatte att det skulle vara "jag skulle köpa stuga nära min vän Zophie på västkusten" då den västska kusten är mitt gebit. Dåliga vanor... men snälla vän FINNS det något som heter sova "för mycket" ??? Favoritleksaker??? Pärlor??? Jag utmanar dig att komma och hämta de jag inte längre använder då min mesta tid går åt att sitta vid datorn eller göra kort :P
En bloggträff för västkustbor kanske vore en tankeaeller ska vi nöja oss med att utmana varandra på riesling kontre zyrah ;P
Masskram <3

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

riesling

7 januari 2012 22:40

Ojojoj, där gick du igång ;-)
Men du förstår väl att klippan som mitt sommarställe ligger på är klippan som är bredvid där du bor?!? :-)
Jag kastar dessutom ur mig såhär på rak arm att jag antar dina utmaningar, allihop; Jag hämtar gärna dina pärlor, visar dig hur en riktigt bra riesling ska smaka, har tvekamp mellan riesling och syrah samt inte minst så kommer jag tväräkert att komma när vi har bloggträff!!
Hepp!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Skapa flashcards