Direktlänk till inlägg 15 februari 2012

Tonåringar ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11


Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv.

Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är heltidsarbetande så fordrar jag deras hjälp i hemmet eftersom vi bor där allihop. Ibland blir det lite glapp i den kommunikationen …


Exempelvis så kan min dotter komma till mig och lite anklagande kasta ur sig att:


- Flingorna har varit slut i flera dagar nu.

- Jaha??

- Ja!

- Varför har du inget sagt? Hur skulle jag kunna veta det när det bara är du som äter flingor? Alltså har jag bett dig att säga till mig samt skriva på en lista vad som är på väg att ta slut så att det kan köpas in nytt. Och helst då innan det är helt slut.



I morse hände följande:


- Mamma, det finns ingenting att äta till frukost! Flingorna är slut! hörde jag med en påtagligt morgonirriterad tonårsröst från köket.

- Mmm, svarade jag.

- Mäh! Jag har inget att äta, sa jag! fräste det.

- Mmm, jag har inte sett att det står flingor på någon lista någonstans?

- Amäh …!!

- Du kan ta smörgås, smoothie, yoghurt, juice eller kanske till och med ägg, tjoade jag uppmuntrande, väl medveten om att jag kastade bensin på elden …


Det som nu hördes från köket var ett mycket irriterat ljud som påminde om ett rejält fult ord men som samtidigt var så mumlande att det inte gick att anklaga ungdomen i fråga.


Nu hoppas jag bara att hon lär sig något av det hela …


 
 
AB

AB

15 februari 2012 21:27

Här kommer en liten tröst...något du säkert hellre vill höra, än häromdagen gällande (o)städade tonårsrum. Här har även jag samma problem som du, känner igen det så väl...Konstigt att det kan vara så jäkla svårt att skriva ner önskemål på inköpslistan när man är 16 år!

http://www.agbl.wordpress.com

riesling

15 februari 2012 22:09

Exakt!
Tack, nu känns det bättre igen.
(Och; ATT det ska vara så svårt...???)

 
Ingen bild

Anders

5 oktober 2012 08:38

Välformulerat och roligt inlägg om en normal tonårsfrukost. Mycket lätt att känna igen sig i din situation.

riesling

16 oktober 2012 09:41

Tack så mycket! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Av riesling - 23 januari 2012 15:17

  Nu har jag allvarliga problem! Allvarliga I-landsproblem!   På lördag ska vi ha Vinterfest på jobbet. Vi ska träffas klockan 17 och ha boule-turnering och så blir det buffé-mat efteråt. Efter det blir det blir det dessutom dans till nåt him...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Skapa flashcards