Alla inlägg under augusti 2010

Av riesling - 8 augusti 2010 09:05

Katarina har varit så gullig att ge mig min allra första award!

Tack snälla du! Det hedrar verkligen.


  

  • Som Awardvinnare ska du kopiera in Awardbilden i din blogg, för att visa att du har fått den.
  • Tacka och länka tillbaka till den du fick Awarden av.
  • Ge Awarden till 7 andra bloggsystrar/bröder och länka till dem.
  • Skriva 7 intressanta saker om dig själv.

Jag vill sen få äran att ge vidare denna Award till följande bloggskrivare.


xecute.bloggplatsen.se/

nobimbosallowed.bloggplatsen.se/

susanna55.bloggplatsen.se/

sajberlena.bloggplatsen.se/

mally.bloggagratis.se/

dagligdags.blogg.se/

baraenjeppe.bloggplatsen.se/


Och så var det sju intressanta saker om mig själv. Intressanta?? Jag får chansa …

  • Jag tyckte att det var trångt i garderoben i våras och vid en närmare analys visade det sig att jag hade 34 klänningar när jag räknade dem. (Ja, jag använder ofta klänning …)
  • En gång när jag jobbade som servitris i Paris serverade jag Christopher Lambert mat – han är jättesnygg i verkligheten!
  • Jag har varit Svensk Mästarinna i rugby, men det är nog preskriberat nu eftersom det är 26 år sedan.
  • Min fotfobi är välutvecklad och ingen får nudda vid mig med sina fötter.
  • En gång satt jag fast en hel natt mitt i djungeln i ”Landet Ingenstans” mellan Nicaragua och Costa Rica eftersom de båda gränsstationerna hade stängt, vilket gav mig problem efteråt eftersom jag hade lämnat Nicaragua dagen innan men inte kom till Costa Rica förrän dagen efter …
  • Jag har haft alla hårfärger utom grön. Bokstavligen.
  • Jag blev utkastad från Scientologerna när jag försökte gå med en gång …

 Återigen: Tack Katarina för Awarden!


Av riesling - 6 augusti 2010 20:41





Visst är det konstigt att man alltid är sina föräldrars barn? Att de aldrig ser att barnen blir vuxna, självständiga, i stort sett jämlika individer. Mina föräldrar verkar tycka att de alltid har en slags överordnad roll med sista utslagsrösten. Jag menar, ingen annan i mitt umgänge skulle prata med mig och fälla följande kommentarer till mig, en 43-årig ensamstående mamma med två halvstora, harmoniska barn, och tro att det är okej:


- Ska du inte ha en tröja till? Det är lite kyligt.

- Har du pengar då? Så du reder dig?

- Men ta lite till av maten. Äter du verkligen ordentligt?

- Är du verkligen säker på att du ska ha ett glas vin? På en vardagkväll?!

- Ska du inte ha en tröja med dig, i alla fall?

- Har du tackat för presenten?

- Ska jag städa bakom spisen åt dig?

- Men ta med en extra tröja i alla fall. Man vet aldrig ...


Är det någon som känner igen sig …?


Av riesling - 5 augusti 2010 20:12



Kommer just från gymmet.

Varför finns det inga klädkoder på gym??!?!?


När jag gled in i gymmet så kollade mina ögon (i vanlig ordning) snabbt igenom vilka som var där och tränade. (Vilket betyder, fanns det några snyggingar som jag ville göra mig till för?)


Men vad skådade mina ögon? En ny förmåga som jag inte sett tidigare satt längre bort i lokalen. Han var söt, i lagom ålder (kan man vara luddigare?), alldeles lagom mycket vältränad (jag gillar inte de där som bygger och bygger och bygger ...) och hade fint hår (ja, det är MIN hang-up, jag kan ta det en annan gång).


Jag sög in magen och gick sådär nonchalant förbi där han satt och så försökte jag gå på ett vältränat sätt (?) samtidigt som jag tittade åt ett annat håll. (Nu borde han ju fria eller liknande ...)


Jag började träna vid en maskin som jag vet att jag ser stark ut i (!) och så tittade jag efter vart min blivande make hade tagit vägen. Han hade flyttat på sig och stod med fria vikter och tränade sina otroligt snygga armar. Min blick kunde vandra över honom utan problem.


Men vafa ...!!!??!

Var det på skämt?! Det kunde väl inte stämma, ändå?!?

Han hade på sig speedos med korta ben på ...?!?!?! Vilken fåne …!


Ja, inte bara dem utan tröja, skor osv, men i mitten där hade han något speedosliknande!! Jag har aldrig sett något motsvarande på ett gym tidigare!

Han kunde lika gärna vara naken - så tydligt kunde jag se hela hans paket. Det var väl varken något han behövde skämmas över eller skryta med - men jag ville inte se det medan jag tränade!!! Jag ville inte se hur hans kulor åkte fram och tillbaka medan han tog i när han tränade och jag ville definitivt inte se hur hans tillplattade lem låg tvärs över kulorna och hur allt putade framåt när han ansträngde sig. Nix!!


Jag beslutade direkt då och där att han inte behövde fria till mig eftersom det aldrig skulle bli vi två i alla fall …


Men visst borde det finnas klädkod på gym?


Av riesling - 5 augusti 2010 10:33


Som jag tidigare har skrivit så har jag Asperger och att även om det är en mild variant så betyder det i mitt fall att jag inte hör det som inte sägs i ord. (sug på den!)


Att alltså jag bara hör orden som sägs utan att alltid begripa underförstådda betydelser eller antydningar eller osynliga hintar eller andra luddigheter.

Vissa av mina vänner känner till det där med Asperger och det ska de vara glada för ibland ... Det är tur att de vet hur jag fungerar och dessutom har förståelse för det. Ett exempel på detta är följande: En av mina bästa vänner, som dessutom håller på och renoverar köket, ringde häromdagen till mig och jag svarade:


- Hej, hur är läget?

- Jodå, bra. De har rivit ut hela köket nu. De har stängt av vattnet också och slängt ut spisen.

- Oj, vad spännande! Då kommer snart det nya köket, vad roligt, svarade jag glatt.

- Jo …

- Ska ni fixa med det i helgen då?

-  Ja, det tror jag nog. Vi har inget varmvatten i tvättstugan heller.

- Nähä, där ser man.


Jag tänkte att det måste ju vara roligt för dem. Funderade över mitt eget kök som inte har standardhöjd eller något annat bra och som jag skulle vilja byta ut. Vi pratade lite om allt möjligt och jag började liksom avsluta samtalet när hon med ganska bestämd stämma undrade:


- Så då undrar jag om vi kan komma och äta hos er idag? Eftersom vi inte har något kök, vatten eller spis?!

- Jamen, herregud – ja! Självklart! Tänkte inte på det ...


Eftersom hon vet att jag inte alltid uppfattar hintar och luddigheter så tog hon bladet från munnen och frågade sådär ofint rakt på, helt enkelt.

Bra där!


Av riesling - 4 augusti 2010 13:17

För några inlägg sedan skrev jag om intelligens, jag följer upp det med att klippa in lite grand om Howard Gardner och de olika intelligenserna här nedan.

Håll till godo!


 

"Multipla intelligenser - Howard Gardner

 

Howard Gardner, professor i pedagogik, har under mer än 20 år av sin forskning visat att varje människa har olika ”intelligenser”. Gardner menar att varje barn är ett begåvat barn, men på skilda sätt. Varje person har också sin egen speciella inlärningsstil, arbetsstil och sitt eget temperament. Gardners upptäckter har på senare år haft stor betydelse för planeringen av framtidens utbildning.

Han har hittills definierat nio olika intelligenser.

De sju ursprungliga kategorierna speglar människans personligheter och karaktärer. De flesta människor känner igen sig i flera av kategorierna, men det vanligaste är att man har utvecklat flera slags intelligenser - mer eller mindre. Man är stark inom vissa områden och svagare inom andra.


De ursprungliga 7 intelligenserna är:


Lingvistisk (språklig) intelligens: Människor med väl utvecklad lingvistisk förmåga har stort ordförråd, god förmåga att tala, läsa och uttrycka sig i skrift, ett uttalat språköra och lätt för att lära sig främmande språk.Vidare tycker lingvisten om att lösa korsord, skriva brev samt fyller utan problem i blanketter och samlar fakta. Han/Hon uppskattar språkligt korrekta formuleringar och är bra på att förklara sammanhang.


Logisk-matematisk intelligens: Den logiskt-matematiska intelligensen är duktig på matematik, tänker logiskt, har god förmåga att planera, hålla en tidsplan och har kontroll på debet och kredit - har lätt för att göra uppskattningar av mått och vikt. Han/Hon har känsla för logiska mönster och sammanhang, förklaringar och analyser; kategoriserar, klassificerar, beräknar och prövar hypoteser.


Spatial (rumslig) intelligens: Människor med välutvecklad spatial förmåga har lokalsinne, dvs lätt att hitta vägen och att läsa kartor och diagram. Han/Hon lägger märke till små detaljer i sin omgivning och har lätt för att föreställa sig abstrakta saker, uppskattar konst, mode och inredning dvs har känsla för färg, linjer, mönster och form. Den spatialt intelligente lär inte heller ha några problem med att fickparkera.


Kroppslig-kinestetisk intelligens: Här finner vi människorna som gärna arbetar med händerna, som älskar att uttrycka sig med sin kropp i idrott, dans och andra fysiska utmaningar. Kinestetikern provar sig fram för att lära sig nya saker, är bra på att skruva ihop monteringsfärdiga möbler, handarbeta, hobbyarbeta, leka med barn, laga mat och att baka. Han/Hon kommer bättre ihåg det som provats med händerna än det som bara beskrivits teoretiskt. I denna intelligens ingår speciella fysiska färdigheter som t ex koordination, balans, fingerfärdighet, styrka, smidighet och hastighet.


Musikalisk intelligens: Människor med musikalisk intelligens är intresserade både av att lyssna och själv utöva musik. De är bra på att känna igen melodier, slogans och sångverser och har stor förmåga att uppfatta, urskilja olikheter, omforma och uttrycka olika sorters musik. I denna intelligens ingår känsla för rytm, tonhöjd, melodi och klangfärg hos ett musikstycke.


Interpersonell (social) intelligens: Människor med interpersonell intelligens trivs bäst tillsammans med andra människor, är goda lyssnare, kan trösta och är lyhörda för andras problem. De vill arbeta ihop med andra människor, är bra på att leda och vägleda andra - och att medla vid konflikter. Dessutom har de stort tålamod i jämförelse med andra engagera sig gärna i föreningar. Denna intelligens kännetecknas också av stor förmåga att uppfatta förändringar i ansiktsuttryck, röstlägen och gester hos andra.


Intrapersonell (reflekterande) intelligens: Människor med välutvecklad intrapersonell intelligens upplever stort välbefinnande av att vara ensam och njuter av sitt eget sällskap. Han/Hon har god förmåga att planera sin tid, förstår sina egna reaktioner och känslor, trivs med att arbeta självständigt,
vet på förhand vad som är bra eller dåligt för den egna personen och når ställda mål. Bra självdisciplin och mycket medveten om sina starka och svaga sidor.


Till den ursprungliga listan på sju intelligenser har Gardner senare lagt en åttonde och en nionde:


Natur-intelligens: Typiskt för denna intelligens är förmågan att kunna förstå sammanhang i naturen, ett slags "ekologisk förmåga". Har en instinktiv förståelse för naturen. De har ofta gröna fingrar och en förståelse för djur. De vandrar på fritiden, är ofta djurägare och är intresserade av dokumentärfilmer om djur och natur. De är skickliga på att åtskilja olika trädslag, hundraser, fågelarter och blommor.


Existens-intelligens: Människor med välutvecklad existens-intelligens har ett medfött intresse för de stora livsfrågorna. Finns Gud? Vart är mänskligheten på väg? Han/Hon reflekterar mycket över livet och döden och diskuterar gärna religion och filosofi."


Av riesling - 3 augusti 2010 14:42


Jag har jobbat mycket med både dryckeskunskap och vinförsäljning i mina dagar. Många är de vinprovningar jag både har deltagit i och även hållit själv.


Vid ett tillfälle följde min förstfödda – då tre år – med på en champagneprovning när jag inte hade barnvakt. Hon fick saft och en lussebulle medan jag provade igenom ett tiotal champagner inför nyårsförsäljningen. Det var inget konstigt med det.


Dagen efter frågade dagispersonalen vad jag jobbade med? Egentligen?

Mitt barn hade nämligen trumpetat ut - utan att dölja stoltheten i sin lilla stämma - när de åt lunch:


- Min mamma dricker vin på jobbet!


Av riesling - 2 augusti 2010 13:48


Jag har en kollega på jobbet som är full av upptåg, galna idéer och som aldrig någonsin får slut på practical jokes. Han är en aldrig sinande källa att ösa roligheter ur. Det är dessutom en vansinnigt tålmodig människa som kan stå ut med lite av varje för att få till ett bra skämt. Ett drag jag bara måste beundra …


För några dagar sedan berättade han om ett skämt som jag blev väldigt imponerad av.

Han skulle åka bil en halvlång sträcka och de var ett gäng som skulle åka tillsammans. Min kollega placerade sig i baksätet bakom chauffören. Han såg fram emot en ganska tråkig bilresa men så slogs han av en idé. Han skulle skoja lite.


Under hela bilfärden satt han och väääldigt tååålmooodigt, jääättesaaaktaaa skruvade ryggstödet på sätet bakåt.

Yttepyttelite i taget så att det inte märktes.

Efter två timmar hade sätet kommit ganska rejält långt bakåt och föraren mer eller mindre låg bakåt och körde.

Utan att ha märkt vad som hänt.


När de kom fram till resmålet och klev ur bilen blev föraren skitförvånad …


Av riesling - 1 augusti 2010 14:58


Vad är som gör att så många människor – i synnerhet föräldrar – pratar till barn istället för att prata med dem? Och som dessutom inte förstår skillnaden …

Barn är också människor. De är bara lite mindre, rent kroppsligt, och till stor del så har de mindre erfarenhet och kunskap. Men i övrigt så räknas de!


Ni har alla hört föräldrarna:


- Kom hit!

- Sluta med det där!

- Ta på skorna.

- Men kom, då!

- Gör inte så!


Ni har alla även hört föräldrarna:


- Jaha, vad sa du då?

- Berätta om det.

- Hur gjorde du då?

- Vad tycker du?

- Nu ska jag berätta varför.


Jag vill gärna räkna mig själv till den senare kategorin människor, den som alltså samtalar med barn. Mina egna i synnerhet! Som försöker upprätta en relation med dem så att jag kan fortsätta ha det när de är tonåringar och behöver stöd. Jag tror nämligen inte att det går att plötsligt skapa en relation när de är tonåringar om det inte funnits innan. I synnerhet inte om det har varit samtal till barnen i form av ordergivning fram till då. Varför skulle barnet plötsligt börja berätta om du fram till då inte har lyssnat? Så tänker jag, i alla fall.


Barn är inte dumma i huvudet, de fattar om man förklara för dem (på deras nivå). Om barn får veta varför något händer så är det oftast inga som helst problem. I mina ögon handlar det om respekt.


Min övertygelse är att om jag som förälder respekterar mina barn så får jag respekt tillbaka. Nu vill jag inte prisa mig själv på något sätt, men hemma hos mig är det jag som bestämmer. Det blir som jag vill och säger. Inget snack. Ibland kan jag mötas av mutter från mina barn, de håller minsann inte alltid med mig, men det blir som jag säger.


Mina barn tjafsar aldrig och har aldrig ”burit sig åt” i offentliga miljöer. Jag har heller aldrig burit mig åt mot dem i offentliga miljöer utan visat dem respekt. Jag har aldrig, nå g o n s i n, sagt fula saker eller svurit eller hotat dem med någonting. Aldrig! Alltså inbillar jag mig att de känner att de kan lita på mig. Detta betyder att jag i stort sett bara har behövt harkla mig eller ge mina barn en blick och så har de slutat med vad-det-nu-är jag inte vill att de ska göra. Dåligt beteende har jag tagit upp med dem efteråt och sagt vad jag istället skulle önska mig.


Hemma hos mig är det varken ”Hitler-ordning” eller ”Hejkon Bejkon-ordning”. Det är ganska demokratiskt med den twisten att det är mitt ord som gäller. Om mina barn tjafsar så lyssnar jag inte. Om de argumenterar och motiverar sig så lyssnar jag. Jag väger för och emot, tar ställning till faror, möjligheter att växa, att lära sig ansvar, idéer som är rena dumheter och sedan när jag har fattat ett beslut så är det så det blir. Så har det alltid varit (med hänsyn till deras ålder).


Det är naturligtvis inga robotar jag har fått som barn, de är både griniga, envisa och hopplösa emellanåt. Jisses vilka strider vi har haft här hemma ibland! Tårar har sprutat, leksaker har kastats omkring, tålamod har testats och vi har varit riktiga ovänner då och då! Men jag har alltid låtit deras utbrott vara just – utbrott. Det är jätteokej att få utbrott, ibland är det dessutom nödvändigt. Jag har alltid tröstat den ledsna människan men jag har alltid ignorerat dåligt beteende.


Jag vill inte prisa eller framhäva mig själv på något vis men jag har problem med att förstå svårigheten att respektera (sina) barn. De är också människor!

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards