Direktlänk till inlägg 26 maj 2010

Vad barn säger och hur det kan uppfattas

Av riesling - 26 maj 2010 15:59


En kompis ringde mig igår och beklagade sig över att barn är så omdömeslösa och opålitliga. (Ja, det var med humor och värme) Hon har en dotter som är två och ett halvt år. Denna tjej har under våren varit lite förkyld, fått influensa, haft öroninflammation och varit dålig i omgångar.

Nu fick hon för några dagar sedan feber igen, och ganska hög sådan. Det gick inte att dämpa den så min kompis åkte in till akuten med sin dotter och där gav de henne stolpiller med något slags febernedsättande (alvedon?) och så blev hon kvar några timmar för observation. Åkte sedan hem och blev bra.

Så långt är allt gott och väl.



Men.

Nu ringde min kompis mig igår med tydlig frustrationen och sa:


-          Jag kan inte skicka henne till dagis! Hon går runt och säger att hon inte vill ha en pinne i rumpan och så menar hon det där stolpillret hon fick. Men det vet de ju inte på dagis …!! Jag kan inte lämna min dotter där när hon säger såna saker! Vad ska de tro?!?



 
 
susanna55

susanna55

26 maj 2010 22:44

Hahaha! Hemska ungar.....
När sonen var liten, och jag för andra gången det året hade köpt en lättöl inne på Vivo, säger han högt i kassakön, HAR DU KÖPT ÖL NU IGEN!!! Nu hör det till saken att jag normalt inte dricker det alls, bara någon gång om året, på sommaren om jag är väldigt sugen, vilket jag sällan är, men till sillen kan det vara gott. Drack i övrigt nästan aldrig vid den tidpunkten, utom ett glas vin till jul och midsommar möjligen. Så du förstår vad pinsamt det kändes..

http://susanna55.bloggplatsen.se/h

 
Katarina

Katarina

27 maj 2010 09:40

Hahahaha! Jag barn kan var skrämmande ibland.....

http://endastgossar.bloggagratis.se

 
Mally

Mally

27 maj 2010 16:48

Alla vi som jobbar med barn har redan hört ALLT OCH LITE TILL. Som vad föräldrarna har för sig i sovrummet när barnen "sover" och sånna saker. Man blir rätt härdad och väldigt imun.

http://www.mally.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

28 maj 2010 11:05

Jag har ofta fått skylla mig själv. Ex är den där gången då läraren ringde skrattande hem och frågade om vi ofta diskuterade prostitution hemma hos oss? Klassen hade visst fått sig en lång uppläxning av min son, -som gick i andra klass-, efter rasten då någon hade använt ordet "hora". Och han hade förstås avslutat med en lång utläggning om vad det innebär, samt avslutat med att horor inte var något annat än yrkesarbetande kvinnor som inte skulle diskrimineras pg kön. Hm, sonen hade visst kopplat samman lite olika dialoger, dels förklaringen om vad HORA egentligen betyder och vad en sådan gör, varför man inte skall använda det som skällsord och helt andra dialoger vuxna emellan om kvinnans ställning i samhället, och lyckats få till ett likhetstecken någonstans på vägen (behöver jag skriva att han är vattuman?). Vi fick ta ett litet snack till kan jag väl säga, fast jag visste inte riktigt HUR mycket jag skulle korrigera, men nog fick jag väl tala om att jag inte tycker om att det finns ett behov just av det jobbet och att vi skulle ta en fördjupad diskussion när han blev större. Just nu räckte det med att han talade om för sina kamrater att man inte behöver använda det ordet.

En annan gång, jag medger. Jag drack en folköl helt spontant till maten. Och det väckte minsann uppmärksamhet hos barnen, som inte sett mamma dricka öl förr. Dagen efter går samma son som ovan till skolan och berättar för alla som vill höra:
"min mamma dricker öl".
Den dagen log alla extra stort när jag hämtade sonen men det var först när läraren återgav detta som jag förstod varför... *fniss*. Men det VAR ju sant! Eller hur?

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

 
Flaming Fiona

Flaming Fiona

2 juni 2010 13:36

Hahaha, vilka våndor... Som föregående talare kan man dock tänka sig att dagispersonal och lärare har hört EN HEL DEL och inte drar alltför stora slutsatser.

http://www.flamingfiona.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards