Direktlänk till inlägg 28 april 2010

S eller F ...?

Av riesling - 28 april 2010 20:33

Jag har en väninna som har tre barn, där hennes mittenbarn och mitt yngsta barn är lika gamla. Nu är det så att hennes mellanbarn – som jag har känt så länge hon lever – är en väldigt kaxig, egensinnig, superhärlig och mycket envis liten dam. Hon har alltid tyckt att hennes egna idéer är de bästa, liksom …


När hon var några år gammal och höll på att lära sig prata så hade hon svårt för att säga bokstaven F, det blev ett S istället. Hon kallade sin syster för Josesin istället för Josefin osv. Vid ett tillfälle när de var hos sin farmor på landet så skulle denna lilla karaktärsfasta tjej gå ut och hälsa på såren.

-          Nej, det heter fåren. F-f-fåren. Säg f-f-får?

-          S-s-sår …

-          Nej. Kan du säga f-f-fåren?

Det gick tydligt att se att hon blev irriterad på tjatet och hon var tyst en liten stund:

-          Jag kan säga lamm! sa hon bestämt och gick ut.


Vid ett annat tillfälle så bad hon att få gå med till assären.

-          Det heter affären. Kan du säga af-f-f-fären?

Hon stirrade sin mamma i ögonen ett ögonblick och sa sedan med eftertryck:

-          Jag kan säga Konsum.


Jag känner mig rätt så övertygad om att ingen kommer att kunna bossa hur som helst över denna fantastiska tjej.

 
 
Ewa

Ewa

29 april 2010 13:01

Hon e cool! :-D
Det löser sig med talet.

Elins kusin kunde inte säga r. Nu kan hon det, men det är en envis dam, så ingen är säker på att hon inte kunde säga r långt innan vi övriga fick höra det.....

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
riesling

riesling

29 april 2010 13:09

Idag är hon sju år och har inga som helst problem med sitt tal.
Hon är dessutom precis lika kaxig och jag är säker på att hon kommer att gå precis så långt som hon själv vill ...

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Mija

Mija

29 april 2010 15:29

Hej
Vilken härlig tjej, där kan man tala om en som fann svar på tal! :-)

Tack för din kommentar hos mig tidigare idag, det var jättesnällt! :-)

Apropå kappan, så har jag den redan hemma i min garderob...*s*
Men jag har kommit fram till att om jag börjar cykla till jobbet så tjänar jag in de pengarna och kan behålla den. Lite uppoffringar är alltid bra!

Ha det fint!
Hälsningar Mija

http://assar.bloggplatsen.se

 
Filozophie

Filozophie

29 april 2010 15:44

Tack för dina härliga kommentarer och självklart kommer du hållas uppdaterad när det gäller boken. Har dock lovat mig själv och käraste E. att vi inte ska sätta ihop något hastverk, det får ta den tid det tar:)
Kramen

http://filozophie.bloggplatsen.se

 
Ann

Ann

29 april 2010 17:02

Hej!!Tack för att du kikat in hos mig(:
Den lilla tjejen kommer att gå långt.
Kram o hej
Ann

http://ann.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<<
April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards