Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Jag fick fel på bilen.

Av riesling - 24 maj 2010 14:22


Jag fick fel på bilen. Det är en Peugeot från typ -04, eller däromkring.

Nu var det så att jag hade hört bilen ge ifrån sig oroväckande ljud som inte hade hörts tidigare, men eftersom jag inte kan ett enda dugg om bilar, förutom att köra och tanka, så blev jag bara rädd och lekte struts. Dvs jag höjde radion i bilen för att inte höra ljudet. Jag tänkte att det kanske inte var så himla farligt. Om jag körde så mjukt jag kunde så kanske det klarade sig …

Bilen kluckade när jag svängde högersvängar med den och den gav ifrån sig smällande ljud vid minsta bucklighet i väglaget. Men som sagt, jag spelade radio och slapp höra det.



En kompis till mig hörde ljuden i bilen när han åkte med mig till jobbet tre dagar senare. Vad han tyckte om mig och min ansvarskänsla ska jag inte upprepa – men jag kan lugna er med att jag numera har kommit till insikt! Jag skäms oerhört över min ansvarslöshet och aldrig, aldrig någonsin mer kommer jag att ignorera en bil som ger ifrån sig ljud som den inte bör …


Samma dag ringde jag alltså en bilmekaniker som sa att han kunde kolla in bilen. Så jag åkte dit. Jag beskrev så gott jag kunde – han behövde inte vara Einstein för att förstå att jag inte kan ett enda dugg om bilar – men han sa att han behövde höra ljudet själv och skulle ta sig en tur i bilen.


Efter tre minuter var han tillbaka och det var nu som jag såg framför mig att han hoppade ut ur bilen med ett glatt leende samtidigt som han skulle säga: ”Jag vet vad det är. Det är busenkelt att laga. Jag har reservdelen här inne och den kostar 79;50.”



Detta inträffade inte. Han klev ur bilen, lite sammanbiten sådär, och mumlade till mig: ”Den låter verkligen konstigt … Jag måste hissa den.”

”Neeej!” kändes det i min kropp. Han jobbar ju med bilar, varför kan det inte vara något enkelt som han hör och rättar till flera gånger i veckan?


När han hade ”hissat” bilen, tagit med sig en enorm ficklampa och krupit inunder bilen, så hörde jag honom muttra något ohörbart och sedan hördes hans tydliga: ”Ojojoj … Det här var inte bra …” Då frös den bilokunniga jag till is och jag såg tusenlapparna fladdra iväg. Hur mycket skulle detta kosta? 8 000 kr? 15 000 kr? Mer än så …? Vad var det som inte var bra?

Så jag böjde mig inunder och frågade med svag stämma: ”Har du hittat felet?”


Det visade sig att fjädringen på ena framhjulet var av och fästet var helt sönderrostat så jag var tvungen att byta ut hela ”paketet”. Detta kunde fixas på en eftermiddag till summan av knappt tvåtusen kronor.

På något vis gjorde detta mig lättad.

Bilen var inte en dödsfälla även om den kluckade. Det skulle inte ta flera veckor innan reservdelarna importerats från något intressant land. Och jag skulle ha råd med reparationen.



Det är kanske så som bilmekanikerna lär sig att bemöta kunder på bilmekanikerutbildningen? De ska lägga pannan i djupa veck, skaka bekymrat på huvudet och smacka med tungan innan de med oroad stämma säger: ”Detta blir inte lätt …”

I det läget blir kunden lättad om det över huvud taget går att reparera bilen och kan dessutom nästan tänka sig att betala vilken summa som helst för det.


 
 
Havanna

Havanna

24 maj 2010 18:57

Ja, bilar kan orsaka ångest och huvudvärk. Varje gång det dyker upp ett missljud eller något verkar konstigt brukar jag reagera som du och hoppas att det är något som går över. Fullständigt irrationellt. Sedan infinner sig paniken. Hur mycket kommer det att kosta? Är det någon idé att kosta på den några reparationer eller borde jag köpa en ny?

http://tankarfraninsidan.blogspot.com

 
mally

mally

24 maj 2010 21:20

Svar: japp, två tunnbrödsrullar med ost och skinka som praktikanten i skolans matsal stått och slavat med förra veckan och som jag inte kunde med att slänga när dagen va slut.

http://www.mally.bloggagratis.se

 
Flaming Fiona

Flaming Fiona

24 maj 2010 23:31

hahaha! jag är själv totalt oinsatt i ämnet bilar och därmed också i "allmän bilproblematik" men med ditt målande inlägg är det lätt att sätta sig in i den stigande paniken. fy satan!

http://www.flamingfiona.blogspot.com

 
Vivi

Vivi

25 maj 2010 10:15

Ha ha ...det är SÄKERT så det är :)
En kollega på jobbet fick sin bil lagad utana tt först få prisförslag... summan blidde 13 000kr .. aj aj! Tur att hon hade försäkring!

Som tur är så får man distans efter ett tag och inser att man lärt sig en hel del på att vara "ful ankunge" :)

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards