Alla inlägg den 24 juli 2010

Av riesling - 24 juli 2010 16:16


Jag har en slags hobby som roar mig omåttligt! Som alla andra hobbys ligger den ibland i träda men då och då kommer jag på att hobbyn finns och så återupptar jag den med stort intresse. Detta har hänt nu igen. Jag kom på att det var längesedan jag hade ägnat mig åt min hobby senast och gick genast in för den med liv och lust.


En av de absoluta fördelarna med min hobby är att jag aldrig blir besviken på den. Den överraskar mig jämt. Jag tror ofta att jag inte ska bli förvånad eller road eller förfärad eller arg eller upprörd någon mer gång – men så blir jag det i alla fall! Det är en fantastisk känsla! Den att aldrig bli missnöjd med sin sysselsättning, menar jag.


Vad är min hobby, dårå? Jo, jag läser tidningar där jag samlar och klippar ut kontaktannonser som sticker ut på något sätt. Jag har hållit på i drygt 20 år med detta och har en ansenlig liten samling kontaktannonser, men när jag nu i dagarna tog upp min hobby igen så blev jag ändå ganska förbluffad över att fenomenet ens existerar längre med tanke på internet och alla dejtingsidor och företeelsen speeddejting osv. Jag trodde inte att det var aktuellt med gammaldags kontaktannonser. Men tydligen – och till stor glädje för mig – hade jag fel. Sedan kan jag i och för sig fundera på varför det fortfarande finns kvar? Vilka är det som skriver kontaktannonser i tidningar? Är det bara den äldre skaran människor som skriver kontaktannonser på gammalt sätt? Är det den flocken människor som är teknikfientliga? Är det den klutten människor som gör saker i långsam fart? Vilka är det? För jag kan inte se något generellt mönster på människorna bara genom att läsa annonserna.


Det finns en hel skog av jättevanliga annonser där medelålders ”tjejer” och ”killar” söker likasinnade i lagom ålder. Gärna någon som har egen inkomst, gillar skogspromenader, är akademiker, gillar segling eller skidåkning (beroende på årstiden), kultur, resor – ja, det där vanliga, ointressanta dravlet.




Men insprängt ibland dessa intetsägande, dussinproducerade, hötorgkonstformulerade kontaktannonserna kan man hitta riktiga guldkorn. Det är dem jag letar efter.


De som med glimten i ögat eller fåraktiga formuleringar eller ren och skär dumhet får till en kontaktannons av sällan skådad kaliber. Som får min hjärna att göra kullerbyttor. Det finns så otroligt många helt vansinniga kontaktannonser och nu tänker jag redogöra för några av de som jag inte kan låta bli att förundras över och som jag ständigt återkommer till och läser gång på gång medan jag ömsom lägger pannan i djupa veck och ömsom skrattar mig galet hes.


De citerade annonserna nedan – som för övrigt är citerade exakt så som de är publicerade – är alla hittade av mig i tidningar och urklippta och originalen ligger på säker plats här hemma ...





”Ung, vacker konstnär söker falsk-

heten.”


Lite charmig och vacker som kontaktannons. Jag skulle gilla att den var på riktigt men antagligen är den bluff. Fast om den är sann så virvlar mina tankar iväg i banor om att konstnären vill bli dekadent och blasé. Någon som egentligen borde vara född i ett annat årtionde och som har en önskan om att vara lite mer livstrött, likgiltig och fördärvad. Någon som egentligen skulle vilja sitta med ett glas absint och undra när berömmelse och pengar kommer att rulla in …
 


”Söt o snäll 40+kille med stor

passion för tjejer som röker.

Myser när just du röker för

mig …Nr=svar.Puss”


Denna kontaktannons fascinerar mig på ett äckelintressant sätt. En medelålders kille som vill bli ”rökt för” … De kan inte vara så förtvivlat många där ute. Vad ensam han måste vara? Hur reagerar tjejer som han presenterar sin idé för på ex. krogen? Ber de honom dra så långt han kan? Blir de tjusade av någon som uppskattar den vanan de har? Tycker de han är vidrig som gillar rökare eftersom vi idag är indoktrinerade nog att tycka att rökare är ett otyg? Är det därför han söker någon via en kontaktannons där han spelar med öppna kort redan från början?

Så många frågor och så få svar …











”Jag skulle vilja träffa en tjej som bor

i Linköping som jag kan flytta ihop

med. Jag bor sedan ett år nere i

Småland. Vantrivs här, mycket tra-

giskt har lett till att jag hamnade här.

Vill du höra hela sagan svara då.”


Men, plutten … Stackars! Men – Nä, tack!

Kan inte riktigt bestämma mig för om den är på riktigt eller inte.

Om annonsen är på riktigt så är det bara sååå tragiskt. Jag får ont i hjärtat av den men samtidigt kan jag inte låta bli att undra över hur han tänker. Vad tror han att det ska svara för tjejer? Vad är det han vill attrahera för något?

Om den inte är på riktigt så lockar den väl bara till sig kvinnor av ”sjukskötersetyp”, såna som gillar att ta hand om och måna om – fast det kanske å andra sidan är det som denna person vill ha? Han kanske gillar att spela den där martyr-, offerrollen …?








”Jag är en kille, 51/187, snäll, men

när jag blir arg kan jag bli ursinnig.

Är det bara rätt tjej så brukar det

sällan inträffa. Är du intr., så hör av

dig.”


Vem tror att han får svar på den annonsen? Va'?
Finns det någon som med sina sinnen i behåll kontaktar en man i en kontaktannons som ibland blir ursinnig när han blir arg? Finns det någon som inte gissar att ursinnig betyder att han ger dig spö? Att han med andra ord spöar upp dig "sällan" om du är rätt kvinna ... Men om du inte är rätt kvinna, vad ska du då behöva stå ut med? För du tror väl inte på allvar att du kan omvända personen i fråga? Och du överväger väl inte för en sekund att du är rätt kvinna? Det är ju en brasklapp som är inlagd för att kunna svära sig fri från att du blir påpucklad när mannen ifråga får lust! Eftersom ”det nog är ditt eget fel …” Jag menar - hur skruvad är han om han tänker att detta är ett sätt att framställa sig i god dager ...?!? Vad för läskigheter kan han då hålla på med???

Shit! Vad rädd sånt gör mig!


Nu ska jag leta vidare ….

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards