Alla inlägg under juni 2010

Av riesling - 10 juni 2010 14:47


Jag har fått en ny hobby – att läsa nyheterna på nätet! Det finns sååå många jättekonstiga ”nyheter” att läsa om. Följande rubrik hittade jag för ett tag sedan:


”SJ: Du har ett konstigt namn och är säkert ful”


Jag blev jättenyfiken och läste artikeln. Den handlade om Charlott Yxnäs, 38, som hade fått ett otrevligt och oförskämt meddelande på sin telefonsvarare när SJ ringde upp för att meddela en ändring av tågnumret. Följande står i artikeln:


”Men SJ gjorde en ändring av tågnumret och talade in ett meddelande på telefonsvaren.

Efter information kommer chocken när telefonisten fortsatte:”

”Jag tycker inte om dig”

”Jag är den hemska massmördaren Veronika. Jag kittlar dem i näsan med mina dreads tills de dör. Charlott Yxnäs. Yxnäsa. Jag ringer på uppdrag av SJ och jag ringer för att mobba dig för ditt efternamn, som är Yxnäs och som jag tycker är väldigt konstigt. Jag vill bara säga att jag inte tycker om dig. Du har ett konstigt efternamn och är säkert ful.”


Make no mistake – jag vill från början klargöra att detta är otroligt osmakligt, totalt fel, har en genuin brist på medkänsla och är totalt obegripligt och jag tycker verkligen inte att man ska eller kan göra en sådan här sak! Charlotte blev med rätta ”ledsen och kränkt”.



Däremot så börjar min morbida hjärna genast visa seriestrippar för mig inne i huvudet. Vad i hela himlens frid kan få en människa som jobbar med service och kunder och människor i viss beroendeställning att göra och säga en sådan här sak?!?

VAD??

Var telefonisten berusad?

Ville telefonisten få sparken?!

Handlade det om en vadslagning?

Hur tänkte människan??

Slog det plötsligt över?!?

Och hur trodde människan att det skulle tas emot? Som ett skämt?!? Det blir (nästan) roligt när man tänker på det.


Jag föreställer mig att sitta och jobba med att ringa upp människor hela dagarna. Man möter människor som är både snälla, vänliga och tacksamma såväl som människor som är otrevliga, (folk)ilskna och irriterade. Människor av alla sorts nationalitet, bakgrund och uppfostran. Det är ett … omväxlande jobb. Har man inte fått någon utbildning i hur man bemöter människor med olika typer av humör i telefon så vet jag av egen erfarenhet att det är ett psykiskt påfrestande jobb. Men därifrån till att prata in det meddelandet som hade gjorts är ett gigantiskt kliv …

Vidare står det i artikeln:


”Om en vecka ska Charlott Yxnäs sätta sig på ett SJ-tåg igen.

– Jag är fullt medveten om att det handlar om en enskild person. Men jag ser inte fram emot resan efter det här.”


Varför låter hon sig inte se fram emot resan? Vad tror hon ska hända? Att telefonisten kommer gående i mittgången och ”kittlar dem i näsan med mina dreads tills de dör” …?!?



På det hela taget så är det en ganska obegriplig ”nyhet”. Med tanke på att barn far illa världen runt, krig förs, människor dör av svält, sjukdomar och brist på friskt vatten.

Dagligen.


Av riesling - 9 juni 2010 15:19


Igår var det första gången som min 14-åriga dotter skulle dela ut reklam och hon var lite nervös redan dagen innan och undrade om hon skulle göra bra ifrån sig och rätt och så … Det är nämligen en tjej som alltid vill göra allting så rätt som möjligt. Vilket ju är bra i och för sig, men hon ställer ibland orimliga krav på sig själv och i det läget måste jag som förälder ta ner henne till verkligheten och få henne att se rimlighet i saker och sammanhang.


När jag kom hem från jobbet igår på dotterns första arbetsdag möttes jag av ett kök som såg ut som om ett gäng skräckslagna måsar hade blivit instängda där. Spisen var helt nerkladdad, en stekpanna hade något kolsvart fastbränt i botten och det var precis hur rörigt som helst med bunkar, tallrikar, smulor, müsli, bestick och annat odefinierat på bänken. Strax därefter kom dottern in genom dörren och det var en genomsvettig, trycksvärtesvart, gråtande dotter som hade tappat tron på sig själv helt och hållet.


 


Det var inte i det läget som jag började orera om hur rörigt det såg ut i köket. Nä, jag var lite mer pedagogisk än så och började jag säga snälla saker till henne om att jag tycker hon är duktig, men varför var hon ledsen?


- Snyft … jag klarar inte det här jobbet, mamma … snörvel … det är för svårt … det är jättesvårt att veta var man ska lägga i saker och inte … snyft … och man blir alldeles svart på händerna … så nu är min mobil svart! … snyft … tror du det går bort? … och jag har verkligen funderat på om det är värt detta … snyft … om pengarna är värt allt detta … snörvel … och innanför en dörr satt det en hund … snyft … och den fick tidningsbunten sig! … snörvel … Tror du den klarade sig, mamma? … snörvel …


Vad som hade hänt i köket fick jag också reda på.


- Mamma, när jag hade hållit på ett tag så blev jag hungrig och gick hem för att göra mat. Jag skulle göra pannkakor … snyft … men du hade ingen mjölk hemma så jag fick ta youghurt istället … snyft … Mamma, det blev jätteäckligt!!! Snörvel … och så fastnade det i stekpannan och brändes fast ... snyft ... och blev svart på utsidan men alldeles rinnigt på insidan… snyft …


Dumt nog frågade jag:

- Men varför tog du inte en tia från dina pengar och gick och köpte ett paket mjölk? Du får ju tillbaka pengen när jag kommer hem igen?


Dotterns ögon blev dubbelt så stora i två sekunder och sedan kom:

- Men åh!! … snyft … Det tänkte jag inte på!!!! … snörvel …



Jag är helt övertygad om att hon lärde sig omätbart mycket under den eftermiddagen om hur livet fungerar. Det där är sådan kunskap som bara kan fås av erfarenhet. På kvällen när hon var nyduschad och mätt efter middagen så insåg hon att hon hade tjänat en hundring under eftermiddagen och hon sa lite drömmande att det skulle hon ju kunna köpa två t-shirts på Gina Tricot för …

  

Av riesling - 8 juni 2010 20:43


Min 14-åriga dotter har fått jobb. Hon ska dela ut reklam en gång i veckan och tjäna egna pengar. Det är på vår egen gata och gatan bredvid så det är så bra det kan bli, tycker jag. Det kommer att ta cirka en timme per gång när hon väl kommer in i rutinerna.

Det är inte välbetalt på något sätt men det är bra att hon får tjäna lite egna pengar för då lär hon sig att pengarna inte plötsligt uppenbarar sig på kontot. Att det faktiskt är slitsamt att tjäna pengar.  Att det inte funkar på det sätt hon trodde när hon var i treårsåldern och jag vid något tillfälle sa till henne att vi inte kunde köpa vad-det-nu-var-hon-ville-ha eftersom jag inte hade pengar till det. ”Men du kan hämta pengar i väggen!” sa hon uppmuntrande (och krävande!) till mig medan hon pekade på bankomaten …



Redan dagen efter telefonsamtalet om att hon hade fått jobbet kom ett tjockt kuvert adresserat till henne med information om hur man gör, vad som ska ner i vilka lådor beroende på vad det står på lådan (Ingen reklam, Gärna samhällsinformation etc.) och en detaljerad karta över vilket hennes distrikt var. Det var dessutom med en lista där hon skulle fylla i vilka veckor hon ville vara ledig i sommar.



Dottern tittade skeptiskt på semesteransökan och frågade mig om hon verkligen skulle behöva fylla i den nu?

-          Javisst, sa jag.

-          Mäh! Hur ska jag veta nu när jag vill vara ledig i sommar?!? Asså, tänk om det inte är fint väder när jag har ledigt?!?

-          Just det ... Välkommen till verkligheten, sa hennes mamma kallt (eftersom det handlar om en timme i veckan). Själv fyllde jag i min semesteransökan i mars …


Av riesling - 8 juni 2010 09:10


Min chef och jag har en väldigt avspänd och skämtsam attityd mellan oss. Vi två vet precis var gränsen går mellan skämt och allvar och har precis samma knäppa humor och skrattar åt samma saker, men för någon som inte känner oss så kan det låta illa om man råkar höra hur vi pratar med varandra.


Igår när jag skulle gå hem från jobbet så satt jag först och hängde med några arbetskamrater några minuter. Jag funderade på om jag skulle orka åka förbi och träna innan jag åkte hem eller om jag inte orkade det.

Då kom min chef in i rummet och tog sällskap med oss. Jag kastade ur mig till honom:


- Tycker du att jag ska åka förbi gymmet och träna innan jag åker hem, eller tycker du att jag ska åka hem, lägga mig på soffan och äta glass?

- Hur var det nu igen? Du är singel, va'?

- Ja.

-  Då tycker jag nog att du ska åka och träna ...


Av riesling - 7 juni 2010 12:02


Läste på nätet en dag och fick se följande nyhet:


”Ginger dödades - av en städmaskin”


Och så var det en bild på en liten Bostonterrier – ni vet den där hundsorten som finns på skokrämsförpackningarna. Jag blev nyfiken och läste vidare.

Detta är givetvis en genomsorglig historia, inte minst för hunden och dess ägare. Däremot så kan jag med min makabra och sjuka fantasi inte låta bli att se det hela som i en humorbildserie framför mig.



Följande står det i artikeln:


”Robert var precis klar med morgonpromenaden med sina två hundar då en städmaskin plötsligt dök upp på gatan. Den sög upp Ginger som dog direkt. Det var ett ögonblicksverk. Plötsligt stod ägaren Robert Machin med två koppel – men bara en hund.”

 

”En städmaskin på gatan i Bronx, New York såg inte den lilla bostonterriern Ginger utan körde för nära den så att hunden sögs in.”


Utan att vara en elak människa – bara morbid och konstig – så började jag fnissa och såg framför mig Michael Palins rollfigur Ken i filmen ”A fish called Wanda” när han trots att vara en sann djurvän råkar ta död på vittnestantens hundar – en i taget – när han i själva verket skulle röja tanten ur vägen.

Det står även i artikeln:


”Han jagade städmaskinen i flera kvarter innan han och hans vänner hann fram.”



Nu vet jag i och för sig inte hur städmaskinen som var med i olyckan ser ut eller hur snabb den var, men alla städmaskiner jag föreställer mig är inte så våldsamt snabba så att jaga den ”i flera kvarter” måste ju betyda att mannen i fråga inte var den snabbaste på gatan.


En jättesorglig – och också riktigt dråplig – historia.


Av riesling - 4 juni 2010 12:10

Barn är som fågelungar och följer ljusets rytm. På vintern vill de inte vakna och på sommaren kan de kvittra igång precis hur tidigt som helst ...


Jag älskar mina barn.

Jag tycker verkligen att de är de bästa barn som finns!

De är alltid lätta att ha att göra med och är snälla, rara, omtänksamma - ja, de är skitbra, helt enkelt.


Men när min 8-åriga son vid 5.30 i morse ropade på mig och med lätt uttråkad, mycket uppfordrande stämma frågade:

- När ska jag klä på mig idag, egentligen?!?


Just i det ögonblicket tyckte jag att han var lite för krävande ...


Av riesling - 2 juni 2010 22:06


Vilket fint väder det har varit idag! Jag vaknade till en molnfri himmel i morse och kände hur känslan av sommar vällde över mig. Jag krafsade runt i garderoben och fick tag i nedan tunika från Dorothy Perkins som jag köpte i London för några månader sedan. Jag gled i den och kände mig somrig och redo för dagen.



     


Mitt på dagen någon gång när jag skulle hämta en kopp kaffe så mötte jag min chefs chef vid kaffemaskinen. Det är en lättsam och lättpratad man som är knappt 50 år.

När han fick se mig sa han på ett väldigt typiskt, manligt, charmigt sätt:

- Vilken jättefin ... eh, klänning eller blus eller vad det heter, du har på dig idag. Du ser så glad och somrig ut! Du ser precis ut som ... som en tapet från förr!



(jag skrattade så jag nästan grät ...)


Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards