Alla inlägg den 9 juni 2010

Av riesling - 9 juni 2010 15:19


Igår var det första gången som min 14-åriga dotter skulle dela ut reklam och hon var lite nervös redan dagen innan och undrade om hon skulle göra bra ifrån sig och rätt och så … Det är nämligen en tjej som alltid vill göra allting så rätt som möjligt. Vilket ju är bra i och för sig, men hon ställer ibland orimliga krav på sig själv och i det läget måste jag som förälder ta ner henne till verkligheten och få henne att se rimlighet i saker och sammanhang.


När jag kom hem från jobbet igår på dotterns första arbetsdag möttes jag av ett kök som såg ut som om ett gäng skräckslagna måsar hade blivit instängda där. Spisen var helt nerkladdad, en stekpanna hade något kolsvart fastbränt i botten och det var precis hur rörigt som helst med bunkar, tallrikar, smulor, müsli, bestick och annat odefinierat på bänken. Strax därefter kom dottern in genom dörren och det var en genomsvettig, trycksvärtesvart, gråtande dotter som hade tappat tron på sig själv helt och hållet.


 


Det var inte i det läget som jag började orera om hur rörigt det såg ut i köket. Nä, jag var lite mer pedagogisk än så och började jag säga snälla saker till henne om att jag tycker hon är duktig, men varför var hon ledsen?


- Snyft … jag klarar inte det här jobbet, mamma … snörvel … det är för svårt … det är jättesvårt att veta var man ska lägga i saker och inte … snyft … och man blir alldeles svart på händerna … så nu är min mobil svart! … snyft … tror du det går bort? … och jag har verkligen funderat på om det är värt detta … snyft … om pengarna är värt allt detta … snörvel … och innanför en dörr satt det en hund … snyft … och den fick tidningsbunten sig! … snörvel … Tror du den klarade sig, mamma? … snörvel …


Vad som hade hänt i köket fick jag också reda på.


- Mamma, när jag hade hållit på ett tag så blev jag hungrig och gick hem för att göra mat. Jag skulle göra pannkakor … snyft … men du hade ingen mjölk hemma så jag fick ta youghurt istället … snyft … Mamma, det blev jätteäckligt!!! Snörvel … och så fastnade det i stekpannan och brändes fast ... snyft ... och blev svart på utsidan men alldeles rinnigt på insidan… snyft …


Dumt nog frågade jag:

- Men varför tog du inte en tia från dina pengar och gick och köpte ett paket mjölk? Du får ju tillbaka pengen när jag kommer hem igen?


Dotterns ögon blev dubbelt så stora i två sekunder och sedan kom:

- Men åh!! … snyft … Det tänkte jag inte på!!!! … snörvel …



Jag är helt övertygad om att hon lärde sig omätbart mycket under den eftermiddagen om hur livet fungerar. Det där är sådan kunskap som bara kan fås av erfarenhet. På kvällen när hon var nyduschad och mätt efter middagen så insåg hon att hon hade tjänat en hundring under eftermiddagen och hon sa lite drömmande att det skulle hon ju kunna köpa två t-shirts på Gina Tricot för …

  

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards