Direktlänk till inlägg 9 juni 2010

Jobba bör man ...?

Av riesling - 9 juni 2010 15:19


Igår var det första gången som min 14-åriga dotter skulle dela ut reklam och hon var lite nervös redan dagen innan och undrade om hon skulle göra bra ifrån sig och rätt och så … Det är nämligen en tjej som alltid vill göra allting så rätt som möjligt. Vilket ju är bra i och för sig, men hon ställer ibland orimliga krav på sig själv och i det läget måste jag som förälder ta ner henne till verkligheten och få henne att se rimlighet i saker och sammanhang.


När jag kom hem från jobbet igår på dotterns första arbetsdag möttes jag av ett kök som såg ut som om ett gäng skräckslagna måsar hade blivit instängda där. Spisen var helt nerkladdad, en stekpanna hade något kolsvart fastbränt i botten och det var precis hur rörigt som helst med bunkar, tallrikar, smulor, müsli, bestick och annat odefinierat på bänken. Strax därefter kom dottern in genom dörren och det var en genomsvettig, trycksvärtesvart, gråtande dotter som hade tappat tron på sig själv helt och hållet.


 


Det var inte i det läget som jag började orera om hur rörigt det såg ut i köket. Nä, jag var lite mer pedagogisk än så och började jag säga snälla saker till henne om att jag tycker hon är duktig, men varför var hon ledsen?


- Snyft … jag klarar inte det här jobbet, mamma … snörvel … det är för svårt … det är jättesvårt att veta var man ska lägga i saker och inte … snyft … och man blir alldeles svart på händerna … så nu är min mobil svart! … snyft … tror du det går bort? … och jag har verkligen funderat på om det är värt detta … snyft … om pengarna är värt allt detta … snörvel … och innanför en dörr satt det en hund … snyft … och den fick tidningsbunten sig! … snörvel … Tror du den klarade sig, mamma? … snörvel …


Vad som hade hänt i köket fick jag också reda på.


- Mamma, när jag hade hållit på ett tag så blev jag hungrig och gick hem för att göra mat. Jag skulle göra pannkakor … snyft … men du hade ingen mjölk hemma så jag fick ta youghurt istället … snyft … Mamma, det blev jätteäckligt!!! Snörvel … och så fastnade det i stekpannan och brändes fast ... snyft ... och blev svart på utsidan men alldeles rinnigt på insidan… snyft …


Dumt nog frågade jag:

- Men varför tog du inte en tia från dina pengar och gick och köpte ett paket mjölk? Du får ju tillbaka pengen när jag kommer hem igen?


Dotterns ögon blev dubbelt så stora i två sekunder och sedan kom:

- Men åh!! … snyft … Det tänkte jag inte på!!!! … snörvel …



Jag är helt övertygad om att hon lärde sig omätbart mycket under den eftermiddagen om hur livet fungerar. Det där är sådan kunskap som bara kan fås av erfarenhet. På kvällen när hon var nyduschad och mätt efter middagen så insåg hon att hon hade tjänat en hundring under eftermiddagen och hon sa lite drömmande att det skulle hon ju kunna köpa två t-shirts på Gina Tricot för …

  

 
 
pinkozzy

pinkozzy

9 juni 2010 17:51

Ja du, det är dagens ungdom. När jag var 14 sålde jag smörknivar, jultidningar, delade ut reklam och jobbade i en affär på fritiden.
Men så har jag inga skulder heller och klarar mig nu fint fram till pensionen om det skulle knipa. Är ju "bara" 10 år dit.

http://retep

 
Lena

Lena

9 juni 2010 23:09

Jag spår din dotter en fullkomligt lysande framtid - inget är som livets skola. Vår son bar reklam i ett par år när han var i samma ålder. Mycket jobb och tråkigt var det, men det glömde han varje gång lönen kom. Hejja tjejen - det blir lättare nästa gång och då är du uppe i FYRA toppar på Gina Tricot! :D

http://sajberlena.bloggplatsen.se

 
Terese

Terese

10 juni 2010 08:42

Känner igen det där och det är chockartat för dom små liven när dom tar sina första steg ut i arbetslivet...det är nyttiga erfarenheter och jag tycker det är bra gjort av tjejen din att faktist tagit iniativet till att vilja tjäna egna pengar för det är det absolut inte alla ungdomar som gör idag för dom får iallafall så det här vinner hon på i längden...

http://teresepettersson.blogspot.com

 
Doggystyle

Doggystyle

12 juni 2010 00:24

haahahahaaa underbart skrivet, härlig historia! Du är ju en totalskön morsa!

http://doggystylee.bloggplatsen.se

 
riesling

riesling

13 juni 2010 23:05

Tack så jättemycket, Doggystyle! Det värmer.

http://riesling.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards