Alla inlägg den 28 september 2010

Av riesling - 28 september 2010 13:29

Varför? Varför? Varför? VARFÖR???


Förklara för mig! Varför har hantverkare en alldeles egen tidszon? Ett alldeles eget sätt att beräkna tid? Ett alldeles eget sätt att ge tidsangivelser?

Varför?


De lever jämsides med oss i vårt samhälle och jag skulle ha förmodat – om jag inte visste bättre – att vi skulle ha någon slags gemensam överrenskommelse om hur tid används. Men icke! De har ett helt annat och eget sätt som gör att deras sort och vår sort bara lever bredvid varandra i största samförstånd men att vi egentligen inte förstår varandra. Inte på riktigt.


När de säger: ”Jag kommer klockan 8” så menar de ungefär: ”Troligen kommer jag ungefär den dagen ...”


När de säger: ”Javisst. Prick 8.00 kommer jag” så menar de ungefär: ”Jag ska se om jag orkar komma in under förmiddagen någon gång.”


När de säger: ”Det här tar inte lång tid” så menar de ungefär: ”Det kanske blir klart idag. Kanske, vi får se.”


När de säger: ”Jag ringer under eftermiddagen” så menar de ungefär: ”Fast det kan väl inte vara så väldigt viktigt för dig, eftersom det inte är det för mig, så jag ringer någon eftermiddag den närmaste månaden”.


Jag menar, tänk att översätta det tidsperspektivet till den vardagliga verkligheten. Om en hantverkare säger: ” Jag kommer hem från jobbet vid 16” betyder det då: ”Jag kanske kommer hem idag, vi får se”?


Om de säger: ”Kära fru/man, klart att vi ska fira vår högtidsdag ihop!” betyder det då: ”Om jag inte har något annat för mig, inget går på TV, ingen polare hör av sig, inget går i radions P1, jag inte har dött, jag inte måste tvätta håret eller något annat lika viktigt inträffar förstås …!!”?


Om de säger: ”Klart jag vill med på matchen, polar’n, jag kommer vid 19” betyder det då: ”Matchen vill jag se, kanske med dig, kanske inte, kanske kollar jag den med mina andra, riktiga, polare och i så fall kan du sitta där ensam”?


Om de säger: ”Klart att jag vill se när du uppträder i skolan, kära dotter” betyder det då: ”Men jag sa inte vilket år jag skulle komma och titta”?


När jag i morse satt och väntade på att killen, som hade lovat att komma prick åtta, skulle komma och han kom släntrande över gården vid kvart i nio – då blev jag ännu mer uppretad. Man kan faktiskt inte komma släntrande när man är så försenad…!!!


Frustrerad?? Jag?!?


Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards