Direktlänk till inlägg 28 september 2010

Hantverkare - en egen sort

Av riesling - 28 september 2010 13:29

Varför? Varför? Varför? VARFÖR???


Förklara för mig! Varför har hantverkare en alldeles egen tidszon? Ett alldeles eget sätt att beräkna tid? Ett alldeles eget sätt att ge tidsangivelser?

Varför?


De lever jämsides med oss i vårt samhälle och jag skulle ha förmodat – om jag inte visste bättre – att vi skulle ha någon slags gemensam överrenskommelse om hur tid används. Men icke! De har ett helt annat och eget sätt som gör att deras sort och vår sort bara lever bredvid varandra i största samförstånd men att vi egentligen inte förstår varandra. Inte på riktigt.


När de säger: ”Jag kommer klockan 8” så menar de ungefär: ”Troligen kommer jag ungefär den dagen ...”


När de säger: ”Javisst. Prick 8.00 kommer jag” så menar de ungefär: ”Jag ska se om jag orkar komma in under förmiddagen någon gång.”


När de säger: ”Det här tar inte lång tid” så menar de ungefär: ”Det kanske blir klart idag. Kanske, vi får se.”


När de säger: ”Jag ringer under eftermiddagen” så menar de ungefär: ”Fast det kan väl inte vara så väldigt viktigt för dig, eftersom det inte är det för mig, så jag ringer någon eftermiddag den närmaste månaden”.


Jag menar, tänk att översätta det tidsperspektivet till den vardagliga verkligheten. Om en hantverkare säger: ” Jag kommer hem från jobbet vid 16” betyder det då: ”Jag kanske kommer hem idag, vi får se”?


Om de säger: ”Kära fru/man, klart att vi ska fira vår högtidsdag ihop!” betyder det då: ”Om jag inte har något annat för mig, inget går på TV, ingen polare hör av sig, inget går i radions P1, jag inte har dött, jag inte måste tvätta håret eller något annat lika viktigt inträffar förstås …!!”?


Om de säger: ”Klart jag vill med på matchen, polar’n, jag kommer vid 19” betyder det då: ”Matchen vill jag se, kanske med dig, kanske inte, kanske kollar jag den med mina andra, riktiga, polare och i så fall kan du sitta där ensam”?


Om de säger: ”Klart att jag vill se när du uppträder i skolan, kära dotter” betyder det då: ”Men jag sa inte vilket år jag skulle komma och titta”?


När jag i morse satt och väntade på att killen, som hade lovat att komma prick åtta, skulle komma och han kom släntrande över gården vid kvart i nio – då blev jag ännu mer uppretad. Man kan faktiskt inte komma släntrande när man är så försenad…!!!


Frustrerad?? Jag?!?


 
 
jeppehegersten

jeppehegersten

28 september 2010 14:00

var han bara en dryg timme försenad?...wow måste vara en riktigt punktlig hantverkare!...de brukar ju köra " kommer ngn gång på förmiddagen "och dyka upp vid tre,har man tur tar de desstuom av sig skorna innan de går in i lägenheten ..

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

riesling

28 september 2010 14:32

:-)

 
Vickan

Vickan

28 september 2010 21:54

Förstår att du blev irriterad men jag förstår precis vad du menar. hantverkare är ett folkslag för sig. Man undrar ju hur det kommer sig egentligen!

http://annehlie.bloggplatsen.se

 
Stamp-E

Stamp-E

29 september 2010 09:31

va? brukar du inte oxå säga så på din arbetsplats eller till dina vänner, att du kommer någon gång mellan 07.00 och 18.00 :D (det bästa var sist, då dök han aldrig upp. när jag ringer halv sex så säger han att han gett fel information, det var inte min våning de skulle till...)

http://stamp-e.bloggagratis.se

riesling

29 september 2010 09:42

Hahahahahahahaha!!!
Kanske ska jag börja säga så till min chef bara för att se vad som händer ...
Det som du var med om är som taget ur en film! Sälj den händelsen dyrt till Lollywood så kan de säkert få ihop en riktig snyfthistoria av det :-)

 
Charlies syster Lola

Charlies syster Lola

4 oktober 2010 13:35

....undrar nyfiket vad du sade till honom...
:-p

http://firestarter.bloggplatsen.se

riesling

4 oktober 2010 14:58

Problemet med hantverkare är ju att jag känner mig i beroendeställning till dem så jag vågar inte riktigt säga det jag tycker och tänker. Jag blir lite bister och kvinnligt sur (vilket inte är jag egentligen eftersom jag gillar att säga vad jag tycker - och så är det bra sen!).
Just den här spicifika människan hade lite låg profil när han kom så jag bad honom bara att raska på lite eftersom jag skulle iväg till jobbet. Vilket han gjorde. Och han löste mitt problem - häpp! jag var glad igen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards