Direktlänk till inlägg 30 september 2010

Ibland så tänker jag fortare än det är bra att göra ...

Av riesling - 30 september 2010 21:56


"Jag har närt en nörd vid min barm!"


Det var den allra första tanke som slog mig när min 8-åriga son igår kom och sa att han ville gå med i skolans schackklubb.

Jag såg honom framför mig 10 år framåt i tiden; för korta byxor, rutig skjorta som är knäppt ända upp i halsen, stickad slipover över skjortan, tubsockor i loafers, praktisk (inte snygg, het eller trendig på något sätt) jacka, dålig hållning, både hand- och armsvett, dubbelknäppt kofta när han ska vara finklädd, cola-bottnade glasögon, tjocka travar med konstiga böcker under armen - ja, the works, helt enkelt ...


Men så sansade jag mig. Min son som är skärpt och har svårare matteuppgifter än sina klasskompisar i skolan, mycket spring i benen och tränar friidrott och klättring, rullar sig runt skolgården som en militär på en hinderbana under rasterna, ofta får både hål i kläderna och många blåmärken eftersom han leker så intensivt, som är en populär fredsmäklande kompis med många roliga idéer och en fantastiskt rolig humor behöver alltså utmana sin hjärna lite till. Självklart ska han göra det! Och han får bli precis som han vill. Han är ändå den allra bästa pojken jag vet ...!!!


 
 
baraenjeppe

baraenjeppe

1 oktober 2010 15:56

Kanonkul att han tänker gå med där, själv var man ju idrottsnörd istället..men att spela och lära sig schack i så unga år låter mycket utvecklande för hjärnan...oroa dig inte som du säger verkar han ju fullt normal ;)...och att vara smart är ju inget fel det heller(har jag hört) ;) KUL tycker jag, han kommer dels få leka och få blåmärken och dels utveckla sinnet med tänkande ! KANON

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

riesling

2 oktober 2010 08:25

Hep!

 
F

F

1 oktober 2010 18:37

jag hoppas min son blir hockeyspelare på elitnivå och fixar fribiljetter åt sin far.

Fast det spelar ingen roll, han är världens bästa oavsett :)

http://dagligdags.blogg.se

riesling

2 oktober 2010 08:27

Men man hoppas ju att de ska ägna sig åt något inkomstbringande och fördelaktigt ... ;-)

 
vickan

vickan

2 oktober 2010 00:03

Ha ha. Det där är rätt kul med förutfattade meningar. Jag har haft(har kanske lite fortfrande) förutfattade meningar om de som spelar schack. Trista och grå personer som inte har fattat poängen med att ha kul men så träffade jag min man. Nej han är defenetivt ingen nörd, när vi träffades var han dessutom en sån som alla ville ha så där fick jag kämpa en hel del kan jag säga(till slut blev han min!:)om nån vet hur man partar så är det han. Tyst och osocial det får nån annan stå för men han spelar schack som en gud. Detta har ledit till att han utmanat folk på scack många gånger som har lett och tänkt att här kommer det en lätt kandidat att slå men tji fick de. Så låt din son träna hjärnan du. Någon nörd blir han säkert inte om han inte är det redan nu : )/Vickan

http://annehlie.bloggplatsen.se

riesling

2 oktober 2010 08:31

Hahaha! Visst är det så! Kul att även du fick en mental smäll, jag vaknar till i mina fördomsdimmor varje gång jag får en mental smäll om hur fel jag har. Det är bra!
Kul att höra om din man, grattis till att det blev du som fångade honom! Jättekul att höra om hur han utmanar andras fördomar oxå!! Hälsa från mig och min son :-)

 
Charlies syster Lola

Charlies syster Lola

4 oktober 2010 13:30

Det ÄR verkligen kul när man får sina fördomar omkullkastade åt det positiva hållet! Själv gillar jag backgammon som också är ett spel som man behöver vara rätt logiskt och matematiskt smart för att bli bra på. Dvs jag är inte bra på det. :-p Schack är också kul fast jag har blivit så dålig på det... mina fördomar gäller fotbollsbarn. Hårdhänta, aggressiva och otrevliga ungar....... vilket jag vet inte stämmer in på alla egentligen.

http://firestarter.bloggplatsen.se

riesling

4 oktober 2010 15:03

Jag är rätt säker på att du spöar skiten ur folk på Backgammon ... OCH i schack, vilket är som att cykla, bara att fortsätta igen, liksom!
Själv har jag inga som helst fördomar om någonting i heeela världen ...!!! *ljuger så jag tror mig själv*

 
Charlies syster Lola

Charlies syster Lola

4 oktober 2010 21:29

Seriöst NOT. Jag suger på BG och schack. Jag har lite andra typer av intelligenser än de logisk/matematiska... ;-)) Men tack! Förresten, din näsa ser ovanligt lång ut... :-)))

http://firestarter.bloggplatsen.se

riesling

5 oktober 2010 11:53

Ja, mitt namn är egentligen Pomperipossa ...!!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards