Alla inlägg den 22 oktober 2010

Av riesling - 22 oktober 2010 14:05


Igår kväll bakade jag lite matbröd igen. Har legat lite lågt med bakandet sedan i somras då jag tyvärr kom av mig. Men nu tröttnade jag på att gå och handla bröd hela tiden.

Hela tiden? Ja, bröd är godast när det är färskt så jag köper bara ett i taget.

Men har jag ingen frys att lägga det i? Jo, men eftersom jag ska baka alldeles snart, typ imorgon, så behöver jag ju inte handla mer än ett bröd …

(Likadant varje gång!)


Så nu bestämde jag mig då för att baka. Fick storhetsvansinne och satte två degar medan jag ändå höll på – måttfullhet har aldrig varit min grej … Nu skulle frysen fyllas med saftigt och mumsigt bröd så att jag kunde välja mellan ljusa, mörka, morots-, russin- eller ja, alla möjliga sorters bröd och ta fram ur frysen, värma och på så sätt få som nästan färskt varje morgon till frukost. Mums!


Ena degen gjorde jag på ett sätt jag gjort många gånger förr, den blev med linfrö, vetemjöl och grahamsmjöl som jag gjorde till frallformade bröd med havregryn på. (Blev riktigt bra om jag får säga det själv …)

Den andra degen tänkte vara innovativ med så jag tog i yoghurt, russin och rågmjöl men (tyvärr) inte så mycket vetemjöl. Nu skulle det bli nyttigt, minsann! 

Detta gjorde att det jäste ganska dåligt eftersom glutentrådarna i vetemjölet behövs för att få en bra jäsning och därmed ett fluffigt bröd. Vilket gjorde att när jag skulle baka ut degen - och gjorde typ tekakor, eftersom jag ville variera mig och vara lite crazy - så jäste det ganska dåligt. Det fixar sig i ugnen tänkte jag optimistiskt.

Gjorde det det?!? Nä!!!



När de förbaskade tekakorna kom ut ur ugnen så hade de alltså inte hade jäst till fluffiga, läckra, åtråvärda tekakor. (Som de borde ha gjort om de var väluppfostrade och ville glädja en irriterad, bakande, hårt slitande medelålders tant.) Nä, de var som välgräddade rågfrisbees. Det blev två plåtar med frisbees, liksom …


Jag funderar på om jag ska ha någon slags kvarterstävling under helgen? Typ Kast Med Liten Rågfrisbee?! Jag har frisbees så det räcker och blir över i alla fall …


Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards