Direktlänk till inlägg 26 augusti 2011

Jädra bil!

Av riesling - 26 augusti 2011 13:48


Jädrar, vad arg jag var igår!

Ni som känner till mig lite vet att mitt intresse för bilar är ganska obefintligt. De ska bara fungera, liksom. Jag vill inte hålla på och pyssla och skruva och meka och dona. Jag kan tanka, köra, öppna motorhuven och fylla på de olika vätskor bilen behöver. För mig räcker det fullständigt.


Det gör det inte för bilen. Den saten …


Igår var jag på Indian Head Massage (Johodå, fint ska det va’!) inne i stan (Stockholm) efter jobbet och ställde bilen i ett sånt där oförskämt dyrt parkeringsgarage.

Jag gick på massagen och mådde riktigt finfint efteråt. Lugn, harmoni och balans var vad jag kände.


Nere i garaget när jag skulle ta bilen och åka hem så vred jag på startnyckeln i bilen men det sa bara: ”… kluck …”

Vafan …

Vred igen. ”… kluck …”


Svetten började rinna nerför ryggen – jag kan ju inget om bilar och kan absolut inte förstå varför bilen inte startar. Jag körde ju dit den!

Jag vred några gånger till för säkerhets skull men det sa bara ”… kluck …” varje gång.


Nejnejnejnej!! Jag öppnade motorhuven och ställde mig att glo missmodigt ner. Men inte sjutton var det något stort pekfinger som pekade ”Här. Är. Det.” Jag hade ingen aning om ifall det såg ut som det skulle eller ifall det såg ut som att det skulle kosta 20 000: -


Jag insåg att det inte skulle hända något av sig själv om jag bara låtsades som det regnade så jag tänkte att rulla igång bilen och tvinga igång den i fart med att släppa kopplingen med en växel ilagd.

Har ni gjort det alldeles själva någon gång? Det är ett jävla jobb, på ren svenska!


Först skulle jag rulla ut bilen ur parkeringsfickan samtidigt som jag vred på ratten så bilen kom ut på den lilla raksträckan som parkeringsfickorna fanns på. Jag slet, puttade, sparkade på bilen, svor, puttade, vred på ratten, svettades och puttade lite till.

Svetten rann längs ryggen och håret stod åt alla håll. Till slut stod bilen ut på ”rakan”. Då skulle den ”bara” få fart så jag kunde hoppa in och trixa igång bilen.

(Var fan fanns alla andra som jag skulle kunna be om hjälp till?! Antagligen hemma och åt middag i lugn och ro för garaget var svintomt på människor sånär som på mig själv …)


Jag vilade en stund och satte sedan bilen i rullning i så god fart jag kunde. Hoppade sedan in i förarsätet, kopplade, lade in en växel, gasade och släppte kopplingen. Under tiden jag gjorde detta saktade bilen ner så den inte kunde hosta igång. Bilen tvärnitade .

Jag insåg att jag verkligen skulle behöva hjälp! Jag såg nästan mig själv behöva flytta in i det där förbaskade garaget ...


Jag var svinarg på bilen som ställde till det för mig och tyckte dessutom synd om mig själv eftersom min massage och harmoni verkade bortblåst och bortkastad. Så jag sparkade en gång till på bilen. (Näe, inte moget gjort alls, men jag var mycket frustrerad!)


Ringde till Assistanskåren och när de kom efter en timme var jag gråtfärdig och genomsvettig.


Det var nog den vackraste stämma jag hade hört när min mobil ringde och en stämma sa: ”Tjena, Micke på Assistanskåren här. Kan du komma och släppa in mig i garaget?” Jag - som i det läget var beredd på att ge bort min förstfödda för att få lite hjälp - skuttade glatt ut och hämtade honom …


Micke (numera min idol) hade ett lösbatteri som han fick igång min bil med.


- Ja, du vet, du har en fransk bil.

- Ja?

- Jo, batterierna blir snabbt trötta i de bilarna eftersom det är så mycket elektronik i dem. Man ska byta batteri vart tredje år ungefär.

- Oooooookej … Min bil är liiite drygt tre år …

- Mmmm. Mera åtta år, va’?!

- Jo, det stämmer …


Micke var i alla fall supertrevlig, hjälpsam, gav goda råd, tog 1 200: - i betalt och sa, när jag vinkade åt honom när jag körde hemåt, att jag måste köra minst 30 minuter så att batteriet hinner ladda upp sig lite grand så den startar nästa gång.


Dessutom var hans heta tips att byta batteri, dårå …


 
 
FiloZophie

FiloZophie

26 augusti 2011 14:56

Jag har en kanonidé... När det skall omförhandlas gällande katterna tycker jag att du ska kräva en ny bil :D Tänk, katterna måste åka säkert till och från veterinären och likaså måste ju din dotter... kanske i omvänd ordning annar blir det nog fel ;P Så bara att börja förhandla... Kan han flytta utomlands kan han väl köpa dig en ny bil :) Kram

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

riesling

28 augusti 2011 22:24

Det var en otroligt och fantastiskt bra idé! Den ska jag ta fasta på! Det är naturligtvis så jag ska göra! :-) Tackar!

 
Blandade karameller

Blandade karameller

26 augusti 2011 17:36

Och min franska bil (Citroën Berlingo) drygt 11 år gammal, verkar ha klarat sig med originalbatteri. Men åker du lite och sällan, köp en batteriladdare för någon tvåhundring, ta upp batteriet och ladda fullt. Håller det inte i längden, så köp ett nytt.

http://senioren.bloggplatsen.se

riesling

28 augusti 2011 22:29

Eftersom jag inte kan ett smack om bilar så känner jag mig helt i händerna på folket som jobbar med bilar. Jag kan ju liksom inte sätta emot med: "Fast kardinalremmen är ju hel så då behöver jag ju inget nytt batteri ..."
Ska dock ta din kommentar under stor hänsyn :-)

 
Blandade karameller

Blandade karameller

26 augusti 2011 18:27

Din Amfora-bild satte saken på spets - men tag det nu lugnt; det är helg, ingen hets...

http://senioren.bloggplatsen.se

riesling

28 augusti 2011 22:29

Tack :-)

 
Vikki

Vikki

26 augusti 2011 21:35

Fick du en dejt eller?

http://vickileh.bloggagratis.se

riesling

28 augusti 2011 22:35

Hej Vikki!! Nä du, ingen dejt. Han var för gammal, jag var inte så himla sugen på dejt med honom faktiskt ;-)

 
Ingen bild

Eva N

26 augusti 2011 22:11

Fyy så tråkigt när bilen inte funkar....... Förstår att du var frustrerad. Vilken tur att hjälte-Micke kom och räddade dig iallafall!! :-)

riesling

28 augusti 2011 22:38

Ja, hjälte-Micke var en riktig klippa med sitt bärbara batteri. Trygg och en sån man egentligen skulle vilja ha i väskan så man kan ta fram honom när det tokar till sig ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards