Direktlänk till inlägg 14 december 2010

Jag håller med dig, Ewa!

Av riesling - 14 december 2010 13:50


Nä, nu bara MÅSTE jag få lov att lägga mig i en diskussion här bland bloggarna!

En av mina favoritbloggare, Ewa,( fundringar) hade för ett tag sedan ett inlägg som hette "Minerad mark" . Det blev väldigt många kommentarer till det inlägget. Jag har följt det hela med intresse och tycker att det verkar finnas oväntat många korkade människor runtomkring.


1. Hon skriver i SIN EGEN blogg om en åsikt som hon har - det ska man få göra utan att behöva få personliga påhopp!!


2. Ja, hon publicerar det på sin BLOGG, vilket är i en offentlig miljö och hon får räkna med att få reaktioner. Vilket hon GÖR – hon kallar även det hela Minerad Mark.


3. Hon publicerar helt snällt alla olika påhopp på sig eftersom jag har uppfattningen om henne att hon tycker att alla ska komma till tals.


4. Hon undanber sig på ett snällt sätt alla personangrepp och nedlåter sig inte själv till sådant. Hon håller sig till allmänna påståenden och fakta.


5. Hon möts av icke-respekt av andra som känner sig påhoppade eftersom det ÄR ett så himla känsligt ämne. Såklart är det känsligt! Men hon talar ju om från början att det var sina egna åsikter hon publicerade. Hon skrev inte att hon ville att alla andra i hela världen borde tycka som hon gör.


Det hela handlade om rätten att kunna skaffa sig barn.

Jag själv har två barn men för mig var det heller ingen självklarhet att skaffa barn. Jag har aldrig haft någon längtan efter barn och/eller känt ett behov att reproducera mig.


Fram till jag var 28/29 år någonstans så var jag total motståndare mot all barnalstring. Jag tyckte att barn var ganska otäcka och bedrövliga. Fast egentligen är det ju inte barnens fel att jag retar mig på dem utan deras föräldrars fel. Vissa människor borde då verkligen inte få lov att skaffa barn!

När man ska köra bil så är det rigorösa tester inför det och du går på en hel räcka intervjuer inför ett jobb men du kan skaffa barn vilken tok du än är …!!! (Ja, även jag kan vara provokativ ...)


Jag hade våldsamt många och intensiva diskussioner kring det där om att "alla" minsann vill ha barn. Vilket inte är fallet!! Varför ska det vara jättetillåtet att få prata om att det är så synd om alla som inte kan få barn av olika anledningar? Medan det är så fruktansvärt icke-tillåtet att säga att man inte vill ha barn och att man tycker att de är ganska bedrövliga?!?


Jag träffade i alla fall en man som jag gifte mig med och som hade en längtan om barn. Hade jag träffat någon som mig själv så hade det kanske inte blivit några alls. Som det var nu så blev jag gravid efter att ha funderat igenom det noga. Och eftersom jag egentligen inte tycker att mitt barn ska vara ett ensambarn så var steget till barn nummer två inte långt när jag träffade nästa man sedan. Men det var aldrig någon självklarhet för mig och jag visste ju inte om jag egentligen kunde bli gravid innan barn nummer ett. Så jag tog det som det skulle komma. Antingen kunde jag bli gravid eller så fick det bli på något annat sätt.


Alla ni som är på väg att ringa till Barnavårdsnämnden nu – gör inte det! Mina två barn har det bra! Jag har fattat väldigt, väldigt medvetna beslut när jag bestämde mig för att skaffa dem. Jag kalkylerade med hur fäderna skulle vara som fäder, om jag skulle orka i mitt liv att inte sova en enda hel natt under ett par års tid, om jag skulle kunna sätta mina egna intressen åt sidan för några år, om jag skulle tycka det var okej att ha det sämre med pengar, om jag tyckte det var okej att ”stanna upp” på jobbet under några år eftersom en småbarnsmamma inte prioriteras om hon är hemma och VAB:ar då och då (eftersom min egen tanke är att OM man skaffar barn så får man lägga karriären åt sidan under några år), om jag skulle vara beredd på att skjutsa hit och dit efter några år, om jag skulle tycka att det var okej att inte få gå på fest hur jag ville själv eftersom jag hade barn som – när man skaffar dem – måste komma före alla andra prioriteringar i livet!!!!


Jag är av den åsikten att det är ett mycket mera medvetet beslut att inte skaffa barn än att faktiskt skaffa dem.


Ewa – fy fan, vad jag gillar dig!! Stå på dig!!!

Jag står på din sida! I alla väder!!!


 
 
Ewa

Ewa

14 december 2010 14:24

1000 STORA och varma tack! Vad jag behövde höra att jag inte är ensam och känslokall!!

Jag upplever det oxå som att man måste ta extra hänsyn till ofrivilligt barnlösa eftersom det inte finns någonting annat i hela vida världen som är lika tragiskt som just detta, men allt är relativt!

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

riesling

14 december 2010 14:39

Nä, känslokall är du verkligen inte!!!
Det är bara det att vissa saker är det ok att tycka synd om, andra inte. Det där med depression är något som man helst inte pratar om eftersom ingen vet vad som kan, bör, får sägas.
Jag har själv blivit diagnostiserad som depressiv och äter psykofarmaka dagligen mot det - jag vet att det inte är något att ta lätt på. Men det är svårt att närma sig någon med depression, vad ska man säga, liksom? Stackars dig? Till någon som är ofrivilligt barnlös så är det jätteenkelt - Stackars dig, blir helt mitt i prick ...!!! (skrev hon bittert ... ;-))

 
Vikki

Vikki

15 december 2010 14:04

Du missar att det är ok för män att inte vilja ha barn, det är bara kvinnor som är "onaturliga" om de inte vill ha barn. För några år sedan läste jag om en kvinna som hade sina barn varannan helg, inte för att hon tyckte illa om dem, utan för att det fungerade bättre. Hon var också "onaturlig" främmande människor kunde skälla ut henne för att hon inte brydde sig om sina barn, när det var just det hon gjorde, hon såg till deras bästa. Män som har sina barn varannan helg är ses som helt normalt.

http://vickileh.bloggagratis.se

riesling

15 december 2010 22:28

Bra där!! Det missade jag helt!
Det är lika konstigt, det.
Jag har en arbetskamrat, en kvinna, som fick barn i april. Hon kom tillbaka från sin barnledighet och började jobba heltid i juni/juli. Hon får ju alltid frågan om Vem Som Är Hemma Med barnet?!?!? Eftersom Hon Jobbar?!?
Ja, pappan!!!! Även han kan vara föräldraledig, liksom ...

 
Vikki

Vikki

16 december 2010 12:41

http://vickileh.bloggagratis.se/2010/02/03/2492852-behagar-eva-sternberg-skamta/

Hon lämnar väl ongen ensam, det är väl bara hundar som far illa av att vara ensam 8 timmar om dagen?

http://vickileh.bloggagratis.se

riesling

16 december 2010 13:06

Jamenprecis ...

Bra skrivet i inlägget i länken, dessutom!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards