Direktlänk till inlägg 7 september 2010

Åsikter går i arv ...

Av riesling - 7 september 2010 21:21

Min 14-åriga dotter har i läxa att skriva en uppsats i skolan nu som ska belysa valprocessens för- och nackdelar. Den fick jag läsa förut.


Jag blir både varm i mitt mammahjärta och rädd på samma gång.


Hon har i alla år hört mig mässa här hemma så det kändes nästan lite som om jag själv hade skrivit det hela. Hon argumenterade mycket elegant för demokratins fördelar och därmed också skyldigheter som (för mig) innebär att man lägger sin röst på det-man-nu-vill-rösta-på, annars förbrukar man sin rätt att ha tydliga åsikter.

Hon skrev att diktaturer suger (även om hon nu uttryckte sig mycket snyggare och längre än så!) och hon gav tydliga exempel på båda varianter.

Allt det gjorde mig stolt.


Jag blev däremot ganska rädd eftersom det så uppenbart är till stor del jag och hennes pappa (som har liknande åsikter som jag om detta) som format henne. Jag fick en tanke: hur många stackars barn växer inte upp hos inskränkta, främlingsfientliga, fördomsfulla, nyckfulla föräldrar som ger de barnen sina (återigen: i mina ögon) mindre goda och mindre demokratiska åsikter ...?!?


 
 
jeppehegersten

jeppehegersten

8 september 2010 11:34

Klart barn tar efter sina föräldrar.
Var glad att ni lyckats så bra med era barn.
Som du skriver, vissa barn har inte den fördelen, och idioti har en förmåga att gå i arv....
Sedan behöver det inte bli så att barn blir "likadana", en polarens föräldrar var typ till vänster om Lenin...polaren blev moderat ;)

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

riesling

8 september 2010 12:43

Mina barn behöver verkligen inte bli som jag är, bara de kan MOTIVERA sig och sina beslut. Det är min stora tanke i livet ...

 
Ingen bild

Xecute

8 september 2010 15:17

Den tanken har jag tänkt många gånger; alla stackars barn som hjärntvättas av farligt dumma föräldrar. Vare sig det handlar om politik eller religion eller rasism. Oskyldiga barn från början som formas att bli idioter. Tanken är otäckt svindlande, det finns ju hela länder där så gott som VARENDA barn blir hjärntvättat! :-(

Utöver det: Jag förstår att du är stolt över dina barn - de levande bevisen på att du är en fantastisk förälder!

riesling

8 september 2010 16:03

Ja, ibland kommer tanken för mig att det kanske borde införas något slags körkort för att bli förälder ...

Och; det kan NATURLIGTVIS inte bero på något annat än mig att mina barn är bra ... :-)

 
baraenjeppe

baraenjeppe

8 september 2010 19:05

Det viktiga är ju att barnen för sunda värderingar med sig hemmifrån...sedan är det kanske lite konstigt om de alltid håller med mamma och pappa...lite revolution är nog bara nyttigt.

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

riesling

9 september 2010 12:13

Helt korrekt ...

 
Johanna

Johanna

8 september 2010 20:43

Det ligger mycket i det du säger. Många föräldrar har mindre goda åsikter som man kanske tvingas tycka som dem... :/

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

riesling

9 september 2010 12:14

Precis. Sånt är inte bra.

 
Vickan

Vickan

12 september 2010 00:29

Min dotter ska rösta för första gången i år. Jag försöker att inte påverka henne för mycket utan mer diskutera med henne utifrån vad hon har läst, hört och tycker men man märker som sagt att föräldrars värderingar väger mycket och under åren som gått har mycket av mina egna värderingar tagit plats i henne utan att jag ens tänkt på det eller märkt det förrän nu! Så visst är det skrämmande också hur man kan påverka sina barn.

http://annehlie.bloggplatsen.se

riesling

14 september 2010 14:00

Det är ett jäkla ansvar att ha barn ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards