Direktlänk till inlägg 31 juli 2010

Att bli förälskad i livet!

Av riesling - 31 juli 2010 10:22

Satt och läste lite på http://frittframm.blogg.se/2010/july/utkast-juli-30-2010.html#comment och både inlägget och kommentarerna fick mig att börja fundera lite.


Det handlar om att ha slut på ork, att inte kunna ge mer av sig själv, att behöva ta en paus från livet.


Emellanåt så tar ju orken slut hos de flesta, skulle jag tro. I synnerhet om personen ifråga har givit av sig själv under en mer eller mindre lång period.

Det kan vara olika anledningar till att man blir tom på insidan. Det kan vara så att man jobbar med något där det är viktigt att ge av sig själv till andra eller annat.

Det kan vara så att många av de man har runt sig är energitjuvar som inte ger tillbaka när de blir stöttade på något sätt. 

Det kan vara så att man har varit hemma med barn som (faktiskt!) är kravmaskiner, under några år. Då ger och ger och ger man hela tiden. Ja, jag tycker verkligen att jag fick tillbaka av mina barn när jag var hemma med dem och det var verkligen, verkligen, värt det! Men som vuxen människa med egna intressen blev det totaltorka för mig.


Min personliga åsikt och erfarenhet är att när jag blir dränerad på energi så behövs nya intryck, möten med nya människor, få lov göra nya och oväntade saker. Att försöka hitta tillbaka till förälskelsen till livet igen.


Jag har ett enormt stort behov att få lov att umgås med mig själv. Jag trivs ypperligt med mig själv och kan göra saker som jag gillar. Perfekt sällskap, liksom.


Men det är ganska lite utvecklande att hålla med sig själv hela tiden. Jag blir aldrig motsagd eller ifrågasatt eller tvungen att motivera mig eller försvara mig. Vilket för mig är detsamma sak som att utvecklas. Att bli tvungen att tänka.


Jag tror att det kan vara lite grand samma sak att vandra i gamla, trygga spår också. Om man umgås med samma människor hela tiden så lär man känna varandra och vet vad som upprör, vad som får medhåll, man kan argumenten efter ett tag. Samma sak är det att vara på samma arbetsplats, ha samma arbetsuppgifter, bo på samma ställe …

Inget av detta är fel om det kombineras med stimulans men det viktiga är att få nya intryck då och då!


Att släppa in nya intryck i livet berikar och kan få hjärnan att tvingas till nytänk vilket ger ny energi. Jag tror att det är därför jag så ofta blir förälskad i människor. Nya bekantskaper kan jag känna en genuin förälskelse mot. Helt oberoende om det är kvinnor eller män. Det har ingenting med sex att göra. Det är den nyfikna delen av mig som blir stimulerad och struken medhårs. Det är klart att förälskelse väcks vid de mötena? Jag kan nästan inte få nog av de nya bekantskaperna som stimulerar mig. Sjukt? Vet inte. Men det funkar så för mig …


 
 
Xecute

Xecute

31 juli 2010 19:42

Very true! Jag älskar också mitt eget sällskap och behöver egentligen inte ta mig hemifrån för att få stimulans - egentligen. Iaf inte förr, När Jag Inte Hade Barn... Nu behöver jag det, men nu har ytterligare en komplikation tillkommit: Dräneringen, uttorkningen, gör mig så fysiskt trött att när det väl finns en chans att sticka hemifrån, helt ensam utan barn, och träffa andra - då orkar jag helt enkelt inte. Min man måste närmast tvinga iväg mig. Vilket han sällan lyckas med eftersom jag kan vara sällsynt envis... Jag vet ju att han har rätt i att jag skulle må bättre, men samtidigt står jag där och svajar i både kropp och hjärna när han säger det. Det är en svår kombination. :-(

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Bitterfittan

Bitterfittan

31 juli 2010 20:47

Jag håller med. Och vilka lysande formuleringar. Nya eller nygamla bekantskaper får verkligen förälskelseeffekt. Det är precis som när man är nykär. Allt är roligt. De få bristerna (man upptäckt) hos dem är inte alls viktiga.
Nya intryck ger verkligen en riktig energikick!

http://nobimbosallowed.bloggplatsen.se

 
privat

privat

31 juli 2010 20:51

Ja är det någonting jag fullkomligt älskar så är det Människomöten...märkligt hur endel människomöten kan sätta spår och ge en nya infallsvinklar och perspektiv på saker och ting...genom dom mötena så växer man som person och blir stimulerad och jag tror allvarligt att många möten är menade för endel passerar äns liv vid rätt tidpunkt som om dom vore budbärare av livet...nu lät det kanske lite konstigt men det finns så många människor som jag på märkliga eller oväntade sätt har stött på och alltid har det gett mig massor och jag hoppas jag gett dom massor...så det som fattas mig nu är nya spännande människomöten för den sista tiden har jag mest agerat som påfyllare till andras batterier...

http://www.frittframm.blogg.se

 
susanna55

susanna55

2 augusti 2010 09:39

Är helt med dig i ditt resonemang, men det finns ytterligare en sorts utmattning, och den har jag själv drabbats av några ggr. Det är den sorten som gör att man absolut inte orkar möta nya människor eller intryck, man orkar inte ta in nytt, för man är så trött så det svindlar. Man orkar inte lära känna dom, och ej heller låta dom lära känna en själv. Den tröttheten är såå ångestskapande, och då gäller bara en sak, dra sig tillbaks, men det är lättare sagt än gjort. Jag har varit där, och känner att jag varit nära att ramla dit igen, för har man varit där en gång, blir man skör, även om man är stark, men jag tror att sånt leder till en skada i hela nervsystemet. Vi är många som drabbats av den utmattningen, och nu, när jag skriver om den, slår det mig, att återfallen alltid kommer när dom man umgås med, trots att man talar om att man behöver sin privacy, inte respekterar det till 100%. Jag har i alla fall varit i den situatonen under en tid nu, att förväntningarna på mitt stöd och min hjälp och min medverkan hela tiden ställts, av en människa i nöd. Detta samtidigt som egna problem varit nog så tunga och belastande, som rört hela min existens. Dessutom fysiska belastningar som kräver ständigt intag av mediciner som också drar ner orken till max. Sedan det gamla vanliga, vi alla har, att ställa upp med umgnge till äldre släktingar, visa att vi bryr oss för dom kanske inte kommer att finna så länge till, dessutom påtalar dom gärna det så man inte har en chans att missa det!!! Folk kräver för mycket av varandra, hjälper varandra att skapa skuldkänslor. Det är inte alltid så självklart att bara säga nej, det är inte alltid det går. Och även om det går att finna en annan lösning, kräver det ordnandet sin tribut, då kan det vara försent, utmattningen fäller en innan. Själv har jag känt mig så matt, att det nästan inte går att andas, och det är verkligen vidrigt. Just nu orkar jag bara träffa männskor som redan känner mig, för att slippa nya intryck, jag vill bara vara ensam med det som jag slipper utforska, slipper ta ansvar för. Gärna resa bort, men till något jag redan känner väl, för att bara få vara.

http://susanna55.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards