Direktlänk till inlägg 30 juli 2010

Tror vi på Gud, mamma?

Av riesling - 30 juli 2010 13:12


Min 8-åriga som kom till mig sent i våras och undrade lite över de där Gud och Jesus. Jag antar att de hade pratat lite om det i skolan. Han frågade mig rakt på:


- Tror vi på Gud, mamma?


Nu gör ju inte jag det, även om jag tycker att bibeln är väldigt spännande bok, så jag försökte förklara så ärligt jag kunde att nä, jag tror inte på Gud och Jesus. Men det finns många som gör det. Det är upp till var och en att tycka och tro vad de själva vill.

En del tror på Gud men inte på Jesus. En del tror på båda två. En del tror att det är ett stort hittepå alltihop, andra vet inte riktigt vad de ska tro och så finns det andra människor som tror på andra gudar som heter exempelvis Allah, Vishnu eller Shiva.


Jag lade till att i denna fråga måste nog vara och en bestämma själv vad man vill tro och det finns inget som är rätt eller fel eftersom det är lika rätt alltihop. Det handlar ju om att tycka och tro något.


Min son lyssnade noga och tänkte efter en stund innan han sa:


- Jaha, så då vet man inte om de finns eller inte, då. Då kan man kanske säga att de är lite som Spindelmannen?


 
 
mally

mally

30 juli 2010 14:02

Ungar är för härliga!

http://www.mally.bloggagratis.se

 
Xecute

Xecute

30 juli 2010 21:25

Japp, ungar är för härliga!!!
Underbara!

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Bitterfittan

Bitterfittan

30 juli 2010 21:31

Hahahahaha! Just som spindelmannen. Eller tomten. Eller drömmannen. Fniss.
Min 5-åring kläckte ungefär samma kommentar i påskas när dagiset (fråga mig inte varför) blev bjudna till kyrkan för att läsa om Jesus och få fika.
"Mamma, vi fick höra om en kille som hette Jesus. Han hjälpte sjuka. Men han var inte doktor och hjälpte inte de gamla och sjuka som mormor. Han trollade tror jag. Sen dog han. Fast inte på riktigt. Spännanden saga va?"

http://nobimbosallowed.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards