Direktlänk till inlägg 6 oktober 2010

Man vet fan aldrig, alltså ...

Av riesling - 6 oktober 2010 18:20


Jag har börjat umgås med en av mina arbetskollegor lite mer än jag gjort tidigare och i lördags var jag hemma hos henne. Det är en kollega som jag kommer riktigt bra överrens med och som jag har pratat med en del. Vi har samma slags inställning till livet. Men i lördags när jag var där och sedan sov över så blev det en del pratande. Jag fick höra saker som var helt hårresande.


Min kollega föddes av en ung kvinna som hade en relation med en ung man. Det var inget stabilt i deras relation men när min kollega var nästan två år så fick hon trots det en lillebror. Det var ett slags desperat försök att rädda relationen för föräldrarna men (naturligtvis) gick de isär.

Där satt en ung kvinna med två små barn och en längtan att roa sig så då gav hon sina två barn – min kollega och hennes lillebror – både alkohol och tabletter för att droga ner dem så att de sov hela natten. (Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera den informationen ...)


När min kollega var ungefär tre år så togs barnen från sin mamma och de hamnade i fosterhem. Där blev de adopterade till slut. Men min kollega som tyckte att livet verkade opålitligt och som dessutom bara var ett litet barn satte tydligen sina fosterföräldrar på prov och var obstinat så hon fick stryk i flera år. (?!)


Det upphörde när hon rymde hemifrån vid 13 års ålder. Polisen hittade henne efter två veckor och körde hem henne men så höll hon på under nästan två år. Hon stack hemifrån med jämna mellanrum.


Vid 15 sa hon till soc. att hon ville flytta hem till en kompis istället och om hon inte fick det så skulle hon sticka för alltid. Socialen hjälpte henne så hon kunde bo hos sin kompis.


Denna kvinna är idag 40+ och har tre barn, fast jobb, är skärpt, gift …

Hon dricker inte alkohol eftersom hon inte gillar hur hon blir när hon dricker, säger hon. Hon är gift sedan ett drygt decennium med pappan till det tredje barnet och ni hade kunnat slå ihjäl mig utan att jag hade kunnat gissa ihop denna historia ...


Jag var helt mållös när hon berättade sin historia. Det är sånt som står i böcker, ju! Jag är helt förvånad över att höra sådant i verkligheten! Dessutom fick jag höra att hennes allra första barn dog som 3-månaders bebis.


Jag har jobbat tillsammans med henne i flera år och även om jag i och för sig fattar att det kanske inte är en uppväxt man skryter med eller berättar om det första man gör så är jag ändå förvånad. Hon verkade så normal … Vilket kanske säger mer om mig och mina fördomar än något annat? Det är så många som har skit bakom sig i livet, alla har sina egna trauman och problem och det ska fan döma någon innan man vet vad som hänt tidigare!


 
 
Mally

Mally

6 oktober 2010 22:30

Och nu när jag träffar så många barn som genomgår (inte precis) samma hellvete som din kollega, så värmer det verkligen att veta att det kan bli bra. I slutändan så kan det det...tack

http://www.mally.bloggagratis.se

riesling

7 oktober 2010 10:50

Visst känns det bra? Jag lider så med barn som far illa och kan för mitt liv inte fatta varför man gör oskyldiga barn illa - de som aldrig har gjort något!!! Det är väl klart att de blir avvaktande och beter sig dumt om det är så de blir behandlade?! Även om min kollega i och för sig gjort en massa ogenomtänkta saker i sin ungdom så känns det bra att det lugnade ner sig i vuxen ålder och att hon trots allt har klarat sig så bra som hon har gjort. (Även om hon ibland får attacker då hon mår mindre bra!!)

 
jeppehegersten

jeppehegersten

7 oktober 2010 11:28

Jag blir alltid lika ledsen när jag hör om barn som far illa...De flesta är alldeles för snabba att döma, innan man vet vad för ngt som en person har i bagaget, jag är nog en av dom är jag rädd för...
Blev varm i hjärtat av att läsa att det verkar gått bra för din kollega, det var starkt gjort av henne!

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

riesling

8 oktober 2010 10:07

Ja, hon är en stark människa. Där kan jag bara buga och beundra.

 
Charlies syster Lola

Charlies syster Lola

11 oktober 2010 08:39

Åh fy faaaaan!!!!!!!!! Det gråter i hjärtat!
Hon är verkligen ovanligt stark. Alldeles för många blir inte särskilt "normala". :-( Jävla förbannade helvetes värld!!

http://firestarter.bloggpaltsen.se

riesling

11 oktober 2010 12:16

Vissa människor ska verkligen inte få lov att få barn!!! Så enkelt är det!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards