Direktlänk till inlägg 14 juli 2011

Daiquiri

Av riesling - 14 juli 2011 15:03


Jag hade en av mina bästa ätkamrater hemma hos mig under semestern. Hon är en sådan som jag kan planera god mat, drömma om mat och köpa samt laga god (läs: dyra råvaror) med. Det går bra att prata mat, smaker och kombinationer med henne på ett sätt som inte alla tycker är intressant. Hon är lika nördig som jag på det sättet.


Vi hade ätit middag och druckit gott vin till. Vi var både mätta och mådde fint men ville inte riktigt att det skulle vara slut på det goda än.

Då kom jag på det: Vi borde dricka drink! Det är ju sommar och vad sitter bättre än en Strawberry Daiquiri?! Nä, just det!

Rask utlovade jag denna mumsighet och kastade mig in i frysen för att hämta jordgubbar.


Fanns inga. Nähä, men hallon då? Nix, nej. Vafa …

Nu ville jag verkligen ha Strawberry Daiquiri!

Vad hade jag i frysen då? Jo, men titta! Det fanns frysta blåbär! En Blueberry Daiquiri fick det bli!


Har ni provat det någon gång?! Inte?? Nä, det finns logiska förklaringar till det. Det är inte tillnärmelsevis lika gott som kusindrinken gjord av jordgubbar!


Blåbär har en väldigt tydlig bitter smak som inte passar så himla bra i drinkar, men rätt ovetande om detta så kastade jag ner blåbär, vodka, sockerlösning och pressad lime i en mixer och brummade en stund.

Det hälldes raskt upp i glas och kördes ner sugrör i drinken och jag kände hur det började rinna i mina mungipor. Mummmmms …


Nä. Inte mums. Det var bittert och jag tittade på min vän som, även hon, grinade illa.(Hon är rätt ärlig och tydlig på det sättet)

Sedan provade vi det mesta. Vi hade i vaniljsocker, pressad citron, apelsinlikör, kanel, rom, kakaolikör, ja lite av varje helt enkelt. Inget hjälpte riktigt. Det var fortfarande väldigt tydligt en blåbärsbitter smak på eländet. Beskan var stört omöjlig att få bort. Inget jag rekommenderar alls.


Vi hällde ut sörjan och drack likören rent istället …


 
 
FiloZophie

FiloZophie

14 juli 2011 23:34

Nej, man ska inte mixtra med sådant man inte riktigt vet ;P Bra initiativ dock att klippa likören ren. Bra kvinna reder sin egen sås :D Kram

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

riesling

15 juli 2011 13:26

Precis! :-)

 
LiLo

LiLo

18 juli 2011 10:04

Tur att det fanns kvar att dricka rent : )
Att frysa/kyla ner vattenmelon i bitar och sen använda, mums...

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

riesling

23 juli 2011 11:19

Frysa melonbitar, säger du ... det måste ju naturligtvis prövas! Man mixar med valfritt sedan? Vodka för att få en kvällsdryck eller med ägg och youghurt för att få en smoothie ...?

 
LiLo

LiLo

24 juli 2011 21:47

Vodka är trevligt, gärna lite jordgubbar och lime!

Smoothie har jag inte tänkt på...

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

riesling

24 juli 2011 22:09

Oj, du verkar kunnig inom området. Vattenmelon, jordgubbar och lime till vodkan, alltså? Det låter verkligen supermumsigt! Måste verkligen, VERKLIGEN pröva!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards