Direktlänk till inlägg 20 oktober 2010

VAD kan han mena?!?

Av riesling - 20 oktober 2010 16:42


Hahaha …


Idag hände en grej på jobbet. Som ni kanske känner till så har jag Asperger och i och med det så är jag ”bokstavstolkare”. På gott och ont …

Många gånger har jag blivit kallad kantig, obekväm, klumpig etc. 

Idag skickade jag en fråga via mejl till en kollega och fick följande svar:


”Om du ringer mig så kanske jag har ett svar på detta.”


Detta ställde till det för mig i flera minuter …

Om jag ringer så … Men om jag inte ringer, då? Så kanske han har ett svar. Och kanske inte, alltså? Ville han att jag skulle ringa eller fick jag välja själv? Skulle jag inte få svar om jag inte ringde? Eller var det ens säkert att jag skulle få svar om jag ringde? Hur skulle jag göra? (Ringde till slut efter att ha rådgjort med ytterligare en kollega och då fick jag ett adekvat svar på frågan av min kollega …)


Helt garanterat hade mitt eget mejlsvar sett ut något liknande detta: ”Ring så ska jag svara.” Då råder det inga tveksamheter om vad som ska hända. Lite mer ordergivning, sådär. Jag kan rätt ofta uppfattas som sträv, krävande, hård och kommenderande. Jag har förståelse för detta men tycker å andra sidan att det blir mindre luddigt på något sätt då …


 
 
F

F

20 oktober 2010 17:47

vad innebär detta handikapp för dig?

http://dagligdags.blogg.se

riesling

21 oktober 2010 11:57

Svar kommer.

 
Sajberlena

Sajberlena

21 oktober 2010 10:52

:D

Allvarligt talat - ibland kan otydlighet och omskrivna svar på enkla frågor bli otroligt jobbigt även om man inte är "bokstavstolkare". Inte minst nu för tiden när korrespondens till stor del sköts via mail och SMS och förmågan att uttrycka sig - milt sagt - kan variera... Ibland får man läsa mailen både fyra och arton gånger innan man till slut måste ringa och fråga vad som menas!
I mitt svarsmail till dig hade förmodligen stått "Ring mig".

http://sajberlena.bloggplatsen.se

riesling

21 oktober 2010 12:04

Härligt! Du verkar så där underbart rak! Toppen!
Nä, det är verkligen inte alla som uttrycker sig precist i text och det är så du kan tänka dig att en person med Asperger har det i verkligheten. Vi tar egentligen bara in det som sägs i ord och resten av all information uppfattas inte alltid. Vilket gör att jag personligen har lättare för det skrivna ordet för där måste alla försöka uttrycka allt i ord, rakt ut ...

 
Sajberlena igen

Sajberlena igen

21 oktober 2010 14:36

I vardagskommunikation är jag för det mesta ganska rak, däremot är jag ofta både ironisk, raljant och utsvävande i bloggvärlden, insändare och längre texter. Upplever du det jobbigt? (Också nyfiken ju...)

http://sajberlena.bloggplatsen.se

riesling

21 oktober 2010 16:59

Jättekul att du frågar!
Nä, inte jobbigt alls - mycket underhållande! Jag tror nog att jag hänger med rätt väl i ditt skrivande (som jag för övrigt är ett stort fan av!) och jag tror minsann att jag fattar din ironi, raljans och ditt bladder ;-D
I (dina) texter så är det mycket väl beskrivet vad som sker så det går att hänga med bildmässigt inne i huvudet. Jag är en sån som tänker i bilder och ser både små filmsekvenser och tecknade serier inne skallen mer eller mindre hela tiden. (Vet inte riktigt vad DET skulle vara för sjukdom, men det känns inte viktigt ...)
(Då måste jag ju dessutom undra: Jag försöker ju också att skriva lite finurligt och självironiskt - går det fram?!)

 
Sajberlena

Sajberlena

21 oktober 2010 23:06

Brabra! :D

Och jaaaaa, din finurlighet och självironi går fram, glasklart och briljant!

(Ska leta och se om jag hittar lite tid nånstans så jag kan anta din utmaning också...)

http://sajberlena.bloggplatsen.se

riesling

22 oktober 2010 13:28

:-D
Toppen!
Jag har hört att det där "tid" är slut lite överallt i affärerna, men de hade på Coop Forum när jag var där senast ...

 
Charlies syster Lola

Charlies syster Lola

8 november 2010 10:00

Håller med Sajberlena. Det är minsann inte alltid lätt i internetvärlden att hänga med, även utan aspbergers. Det är därför jag har blivit ett fan av smileys, trots att jag från början tyckte att de var nördiga. För efter att ha blivit misstolkad femtioelva gånger när jag är ironisk/skämtar osv, så började jag med dem för att förtydliga. Och nu går det av bara farten.

http://firestarter.bloggplatsen.se

riesling

9 november 2010 12:26

Smileys är underskattat! OCH missbrukas å det grövsta av vissa ...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Skapa flashcards