Direktlänk till inlägg 26 juli 2010

Vad är intelligens?

Av riesling - 26 juli 2010 15:15


Jag satt precis och läste följande:


http://mally.bloggagratis.se/2010/07/26/3298189-intelligens/


*applåderar*


Just så! Tänk vad många som blandar ihop intelligens med IQ. Som tror att det går att mäta intelligens i ett IQ-test.

Det är ju för fan bara ett verktyg att mäta det logiska tänkandet som vi har här i västvärlden!


Jag var vid ett tillfälle tvungen att för mig själv se vad för siffra jag kunde ha så jag anmälde mig till att göra Mensas IQ-test. Det var intressant. Vilket gäng människor som satt med vid det tillfället jag gjorde …!! Det hade gått att spela in vilken scen som helst ur valfri nördfilm. Jag är ledsen, men det är sant! Det var ett mycket högre genomsnitt än vanligtvis av människor som hade byxorna uppdragna högt över magen, lite för korta såklart, som hade cola-bottnade glasögon och en smårädd hållning samt småflackade med blicken utan att våga få ögonkontakt med någon. Jag utgår från att flera av de som var där kan ha samma fel som jag själv, dvs. någon typ av asperger/autism eftersom många med den typen av problem är riktigt skärpta. Fast då endast logiskt skärpta, i.e de har en hög IQ. Däremot så kan nivån vara under genomsnittet vad gäller social kompetens eller att vara streetwise …


Jag fick efter utsatt tid ett svar som sa att jag hade en viss siffra på min intelligens. Min siffra var till och med av den sort som gör att jag kan söka in till Mensa om jag vill. Men för mig räcker det med att veta. Att jag vet att jag har ett bra logiskt tänkande. Jag vill då verkligen inte gå med i den föreningen som heter Mensa och som verkar vara en klubb för inbördes beundran och utmaning och tävlan om att vara bättre än de andra. Nej, tack!


Tillbaka till tråden som mally har: Det har gjorts undersökningar med att få andra kulturer att genomföra "våra" IQ-test med resultat att andra kulturer är imbecilla. Alltså utvecklingsstörda av grav art. Vilket vem som helst kan fatta att så inte är fallet. Ett helt folk kan inte kollektivt vara sinnesslöa (vi undviker att tänka de som bor isolerade á la ”Den sista färden” ...).


Vad som skiljer är våra olika sätt att se på omvärlden och förhålla oss till den. Våra vanor och vår uppfostran. Sättet vi har präglats på. Vår ekonomi, vårt sätt att fostra barn, vår kultur med film, teater och bildspråk.


Jag skulle satsa alla mina pengar på att vi härifrån västvärlden skulle stå oss jävligt slätt om vi skulle hamna i de situationer som ex. naturfolk är i dagligen. Att vi generellt skulle ha jätteproblem med att klara oss i djungeln med de djur, faror och möjligheter att överleva i form av att fixa egen mat och undvika giftiga djur och växter.


Nä, IQ är inte ett komplett verktyg för att tala om för andra vad den människan är för en sort och vad den är bra på. Det är väl därför begreppet EQ har tillkommit de senare åren? För att utvidga vad intelligens är för något? Det är väl därför Howard Gardner talar om de sju intelligenserna? Som nu har reviderats till de nio intelligenserna?  För att visa på att man kan vara smart på olika sätt?


Det är väl ändå bara de fördomsfulla och trångsynta människorna som tror att intelligens är samma sak som IQ?


 
 
Ewa

Ewa

26 juli 2010 15:44

Jag läste Mallys inlägg och ditt och kan inte göra mer än att hålla med! Precis som att man inte kan tävla i musik eftersom den är åsiktsbaserad, så kan man inte mäta intelligens.

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Ylvali

Ylvali

26 juli 2010 15:52

Bra skrivet! Jag håller verkligen med :) Haha och jag skrattade ganska mycket åt början med dom söta gubbarna ;)

http://www.anadear.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

26 juli 2010 19:06

Fatta hur lättad jag blev när jag fick de där (då sju) intelligenstyperna i handen... :-) Detta har stört mig sedan högstadiet, eftersom betygssättnignen utgår helt och hållet från "mensas IQ"... sorgligt! så många fler barn skulle få så mycket bättre betyg om man tog hänsyn till resternade åtta typer av intelligens.

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Bitterfittan

Bitterfittan

26 juli 2010 22:34

Jag kan också söka in till klubben enligt testresultat. Jag kan välja att slå mig för bröstet och i självgod patetisk anda få känna mig viktigt och bekräftad och ansöka om medlemskap. Eller så kan jag välja att kritiskt granska testets innehåll och konstatera precis det du skriver; att det inte har ett skit att göra med den reella intelligensen utan inlärning, allmänbildning ochkultur. Hur ska man t ex få fram intelligensen hos en analfabet som aldrig fått möjlighet att gå i skolan? Är de per automatik amöbor? Löjligt, diskrimenerande och skrämmande är vad testerna (inkl Mensa) är. Lite Hitler rentutav, där man kategoriserar in människor i grupper som bättre och sämre - men med helt olika förutsättningar där hänsyn till helhetsbilden förkastas. GRRRRRRRRRRR!

http://nobimbosallowed.bloggplatsen.se

 
Fakta

Fakta

27 juli 2010 23:47

Jag håller med. Att enbart lyckas få en hög siffra på ett IQ test säger inget annat än att du är snabbtänkt vad gäller logiska problemlösningar. Att lyckas klura ut vilken av de fyra trekanterna som passar ihop med ett antal andra figurer eller former anser jag varken är speciellt imponerande eller viktigt att kunna? Jag gjorde också Mensas IQ-test och fick exakt den siffran där deras gräns går för att få vara med i smarta klubben. Troligtvis hade jag fått låg status i klubben pg a min låga IQ, haha...? Nu ska jag "Googla" på de sju (eller nio?) intelligenserna!

http://faktamannen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Skapa flashcards