Direktlänk till inlägg 21 juli 2010

Snälla, ha en åsikt och stå för den!

Av riesling - 21 juli 2010 19:27

Jävlar, vad jag retar mig på människor som inte tar ansvar för sina åsikter utan istället överanvänder ordet ”man”!

Livet och det som pågår i det är inte alls lika generellt som så otroligt många människor uttrycker sig. Jag har precis fått en ny arbetskamrat som trycker på de knappar som provocerar mig som allra mest. Hon vet hur allt fungerar och vad alla tycker och hur allt är. Jag håller på att bli skogstokig och är jätterädd för att min mun kommer att ta över min kropp och plötsligt säga vad jag tänker till henne. Jag undviker att prata med henne än så länge eftersom hon uttrycker sig så erbarmligt korkat, men på direkta frågor riktade till mig så måste jag liksom svara och då blir det (tyvärr! - eftersom jag inte vill bråka med en ny arbetskollega) inte mitt lenaste ...


Hon använder sig av påståenden som ex:


- Man får tjockt hår när man är gravid.


Eh, nä!! Jag fick tunt, flisigt, risigt hår. Du kanske fick tjockt hår men man får inte tjockt hår när man är gravid!



- Man vill ju rött vin när man beställer vin på krogen.


Ojojoj, akta du dig för vad du sa nu!! Du kanske vill ha det, men jag vill tamigfan inte ha det! Jag dricker helst vitt, faktiskt! Jag har pluggat vinkunskap och dessutom hållit dryckesutbildningar – främst i vinkunskap – för blivande sommelierer flera år. Jag vet då alldeles precis vad jag vill ha i mitt glas och det har inte ett spår med färgen att göra utan smaken! Och sällskapet, årstiden, maten, tiden på dygnet, utbudet på stället jag befinner mig, den allmänna dagsformen … Akta du dig för att starta en diskussion som du inte hanterar!!



- Man döper sina barn till så konstiga namn nuförtiden.


Va’?!?! Vad fick dig att påstå något sådant?? Det finns så många fel i ett sådant påstående att jag nästan inte vet var jag ska börja. Man döper inte sina barn till konstiga namn!! Jag skulle tro att de allra flesta föräldrar – om inte alla – döper sina barn till namn som de tycker är fina, fräna, annorlunda, vackra, passande på barnet … Men jag tror inte att föräldrar nuförtiden ger sina barn konstiga namn. I allmänhet, sådär.


Det där med namngivning är väl väldigt subjektivt ändå? Det jag tycker är konstigt tycker du är jättefint, det du tycker är trist tycker jag är spännande och nydanande, det jag tycker är klassiskt och tidlöst tycker du är förlegat och gammaldags …



- Man vill ju åka utomlands på semestern.


Jasså? Vill jag?? Hur vet du det? Har du pratat med alla? Inte med mig i alla fall. Jag kan rent faktiskt hålla med om en viss del av det du sa. Eftersom jag tillhör den arbetande skaran människor och det oftast behövs mer än en lördag/söndag om jag ska åka på en lite längre resa som det brukar vara när det är utomlands så behöver jag därmed vara ledig från mitt jobb, vilket i stort sett är lika med att jag har semester. Javisst.

Men att man vill åka utomlands? Njae, inte vad jag har som erfarenhet. Jag vet många – däribland jag själv – som inte vill åka utomlands på semestern. Jag är jättegärna hemma och pular med mitt. Jag har oftast min semester på sommaren och då är jag mer än gärna hemma i Sverige och njuter av det som finns här. Om du vill åka på utomlands på semestern så var då människa nog att stå för det! Mig veterligen är det inte straffbelagt att ha en åsikt om det i Sverige. Ja, det kan hända att vissa har annan kulturell bakgrund och erfarenhet av att uttrycka åsikter högt och behöva stå för dem. Men det är våldsamt sällan det är den lilla, specifika skaran människor som uttrycker sig i luddiga, allmänna man-fraser. Den minoriteten av svenskar/nysvenskar uttrycker sig extremt försiktigt och inte speciellt luddigt alls. Det är svenne-banan-folket som av ren lathet (dristar jag mig till att påstå!) inte står för sina åsikter. Men jag undrar hur jävla svårt det kan vara?


Hur kan det vara så svårt att stå för sina åsikter? Satan, vad svårt jag har för människor utan egna åsikter. Jag hade en gång en pojkvän som var konflikträdd och aldrig vågade säga emot mig. Det resulterade i att jag blev ohyggligt provocerad och gjorde vad jag kunde för att få fram en reaktion, en åsikt, en protest från killen ifråga. Jag har ett ganska obehagligt drag som gör att jag till slut nästan går till personangrepp för att få fram en reaktion. Detta därför att jag har så mycket lättare att umgås och interagera med människor som tycker något. Och den stackars pojkvännen blev mer och mer osäker på sig och vågade allt mindre och mindre uttrycka något.

Behöver jag säga att den relationen inte höll särskilt länge …?!


Det där med att interagera med någon har ju att göra med att bolla fram och tillbaka, vässa mina åsikter, pröva om de håller, se om jag kan berika mig, kanske lära mig nytt. Att inte förutsätta att min lösning är den bästa. Eller din. Kanske kan vi hitta en tredje lösning som faktiskt är bättre än vad vi båda har tänkt på tidigare? Detta medan vi samtidigt är ödmjuka, inkännande och öppna som människor. Vi berikar varandra och blir kreativa. Lär oss nytt. All det där går jag miste om – och du också – om du inte har egna åsikter, säger emot mig eller tycker olika. Eller berättar varför du faktiskt tycker samma som jag.


Det är viktigt att låta sig själv växa som människa!


 
 
Xecute

Xecute

21 juli 2010 20:34

JA! JA JA JAJAJA! PRECIS! Det där har dansat rysk balett på mina nerver i ta mig faaan snart tjugo år!!!!!!!!!

Själv måste jag leva med att min äldsta sons bästis mamma fan inte kan ta ansvar för något som helst utan använder det förbaskade ordet. BLÄ!

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

21 juli 2010 20:37

..och nu, över till något helt annat: Minsann, vinkännare! Då föll det plötsligt ett ljus över varför du valde ditt nick.. :-)) Ja, jag fattade att du gillar vinet, men ändå.
Då har jag ett specialerbjudande att komma med: Nu under sommaren kan du få en gratis och äkta vinintresserad vinkännarman, utan ens kostnad för porto. Varför inte slå till på detta fantastiska erbjudande? *blink blink, bländande vitt försäljarsmile*

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Ewa

Ewa

21 juli 2010 20:38

Jag förstår precis vad du menar! Jag är oxå allergiskt mot det uttrycket! Säg 'jag' om du pratar om dig själv och - som du skriver - våga stå för vad du tycker!

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Johanna

Johanna

21 juli 2010 21:15

ja jag ogillar med starkt människor som inte vågar stå för det dem säger.

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
riesling

riesling

21 juli 2010 21:57

Xecute: Du skulle bara veta hur lätt jag går på lent säljarsnack ... Jag tar'n! Ingår det obegränsade mängder med riesling, också??

http://riesling.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Minstolthet.bloggplatsen.se

21 juli 2010 23:29

Bra skrivit lite tråkigt att hon ska vara jätte spontan

 
FaktaMAN

FaktaMAN

22 juli 2010 11:50

De människor jag har absolut minst gemensamma åsikter med, är av någon anledning de som heter Man? Konstigt att just de med detta namn aldrig säger en vettig sak? De ska alltid envisas med att snacka om sig själva i tredje person också? Det gör jag också om jag vill framhäva mig själv, men det ska ju låta bra! "Faktamannen får tjockt hår när Faktamannen är gravid" låter mindre bra, på väldigt många sätt... Det jag försöker få fram är att jag håller med dig om att många försöker fly sitt personliga ansvar genom att utnyttja "man". De flesta verkar inte vara medvetna om att de använder detta mycket irriterande ord. Jag har ibland svårt att inte säga ifrån (även som ickeanonym) och det blir inte sällan lite konstigt när "man-människor" snackar med mig på tok för länge...
//Man

http://faktaMANnen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

http://friido.bloggplatsen.se/

22 juli 2010 13:24

Åh ja , du har helt rätt! EN del människor tror att det flesta tänker exakt som dem gör,, jag har en granne som går mig på nerverna.. haha hon är exakt sådär jobbig och tror sig veta allt. " Jag är 70 år , jag kan allt " Så irriterande att jag blir galen.

 
pinkozzy

pinkozzy

22 juli 2010 14:33

Jag gick en 6-veckors kurs för 3 år sedan. Där förbjöd vi mer eller mindre ordet "man". Anledningen var enkel. Att lära sig säga "jag" ökar en självförtroende. Att säga "man" är som att vara för feg för att riktigt stå för det man säger, utan man vill ja "man" med sig.

http://www.pinkozzy.bloggagratis.se

 
baraenjeppe

baraenjeppe

22 juli 2010 20:07

man kan inte annat än att hålla med... ;) ;)

http://baraenjeppe.bloggplatsen.se

 
Xecute

Xecute

23 juli 2010 13:56

Tyvärr ingår ej vita viner i detta erbjudande, men vi lockar eventuella intressenter med obegränsade mängder olika valpolicellaviner.

http://xecute.bloggplatsen.se

 
Martina

Martina

26 juli 2010 17:00

Har aldrig slagit mig att se på saken så, jag tycker mer det är ett sätt att formulera sig, när MAN (dvs jag) menar sig själv

http://habanero.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards