Direktlänk till inlägg 23 juni 2010

Ja, vad kan det bero på?!

Av riesling - 23 juni 2010 13:08


Jag har en god vän som är gift med en fransman. De bor här i Sverige, har bott här i snart 15 år och har hus, tre barn och ett liv här. I och med att min kompis är gift med en fransman så har det där med invandrare aldrig varit något som diskuteras på ett negativt sätt hemma hos dem. De och deras tre tjejer, Tripp, Trapp och Trull har det som vilken familj som helst med blandad bakgrund. Tjejerna har hemspråkundervisning i skolan (franska) och spenderar ibland veckor och/eller halva sommarlov i de franska alperna hos sina farföräldrar och andra lösa släktingar. (Lyckostar!)


Nu är det ju även så att deras barn (små, näpna franskättlingar) är som vilka barn som helst och ger sina föräldrar huvudvärk och frustration ibland. Jag kommer ihåg när mellantjejen, Trapp, var liderligt arg på sin pappa över något vid ett tillfälle. Hon kan ha varit ca fem år och när han sa ”Nej!” till-vad-det-nu-var-för-något och hon blev jättejättearg! Hennes pappa var så dum. Så dum! Han var den dummaste pappan i hela världen! Det fanns ingen annan som hade en sådan dum pappa. Jättedum, var vad han var! Hon stormade ut ur köket och försvann ett ögonblick. Sedan kom hon tillbaka och ställde sig i dörröppningen och glodde på sin pappa en stund. Hon försökte verkligen förstå logiken i att hennes pappa var så otroligt dum och hon frågade med allvarlig ton i rösten:


- Är det för att du är från ett annat land som du är så dum …?



(Både mamman och jag var tjöt av skratt och blev tvungna att lämna köket medan vi torkade våra skrattårar …)


 
 
Peppar

Peppar

23 juni 2010 19:09

HAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAAHAHAHAAAAAA!!!!!!!!!!!!

http://doggystylee.bloggplatsen.se

 
Havanna

Havanna

23 juni 2010 20:30

Ha ha! Det tror jag också. Ska komma ihåg den kommentaren nästa gång min man säger eller gör något dumt.

http://tankarfraninsidan.blogspot.com

 
Magnus

Magnus

23 juni 2010 22:38

Att det alltid är ungar som kommer med de bästa kommentarerna :)

http://mj.bloggagratis.se

 
privat

privat

23 juni 2010 23:21

HAHAHAhaha jag hade velat höra svaret också om han nu kom på ett svar:-))

http://www.frittframm.blogg.se

 
Sanna

Sanna

24 juni 2010 14:05

Hej hej och vad ska skoj att du tittade in hos mig. Jag bläddrade lite neråt för att se vad du kunde vara för en människa och hamnade under inlägget om din sjukdom. Ibland är det ju så som du skriver att vi inte kan se det utanpå och det missuppfattas så lätt. Hoppas du trots detta inte haft en tung uppväxt.
Intressant att läsa.

Sedan fick jag mig ett gott skratt av barnets utsaga här också. Tänk så underbara de är och så härligt oslipade i unga år.

Ha ett trevlig midsommarfirande nu också och vi kanske får skäl att ses hos varandra igen.
Kram från mig!/Sanna

http://sancha.bloggplatsen.se

 
Malin

Malin

24 juni 2010 22:16

Och tänk vad folk kan ha olika åsikter om vad en invandrare (vet att man inte få ranvända det ordet längre, men det skiter jag fullständigt i) är. Så länge man ser svensk ut (altså kommer från england, frankrike, usa, danmark etc) så är man tydligen ingen invandrare.
Har haft många långa diskussioner med min före detta svåger som va emot invandrare. Det faktum att han själv va gift med en (han är amerikan och syrran flyttade dit när de gifte sig) kunde han aldrig gå med på.

http://www.mally.bloggagratis.se

 
filozophie

filozophie

25 juni 2010 16:45

Tycker att det var en riktigt bra fråga av fröken Trapp. Kan bara ha varit svaret som var dumt;) Varma midsommarkramar/FiloZophie

http://www.filozophie.bloggplatsen.se

 
noboytoy

noboytoy

29 juni 2010 21:42

Ungar är härliga!
Berättade för min systerson i telefon att mormor har brutit foten. Kommentar "har hon tappat den?"

http://noboytoy.bloggplatsen.se

 
Ullis

Ullis

30 juni 2010 16:49

Hej!
Ja barn är ju för söta med sina kommentarer! Det kan ju ploppa ut vad som helst. :)
En jobbarkompis berättade om när hon stod i kassakön, då sa en mamma till barnet "får jag en puss?", barnet " nä fy, du har ju haft pappas __ i munnen!"
Pinsamt!! :)

http://ullispyssel.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av riesling - 16 februari 2012 18:03

  Jag har precis lärt mig hur jag kan få bilder från min mobil att ”hoppa in i” min dator så nu måste jag visa ett porslin som jag hittade på jobbet.   Det var en dag när jag stod vid kaffeapparaten och väntade på att kaffet skulle ...

Av riesling - 15 februari 2012 14:11

  Jag har en dotter hemma som blir 16 år i maj. Tonåringar kan vara väldigt upptagna av sig och sitt och ha ett väldigt ensidigt och enkelspårigt och kortsiktigt perspektiv. Hemma hos mig är det jag och mina två barn som bor och eftersom jag är h...

Av riesling - 14 februari 2012 20:39

  Under min säng har jag två stycken förvaringslådor. Ni vet såna där vita IKEA-lådor i plast som sväljer en hel del? Jag har mina skor i de lådorna under min säng.   Nu har jag under några nätter blivit störd av ljudliga viskningar från de där...

Av riesling - 14 februari 2012 16:24

  Jag kan egentligen bara skicka den här som repris just idag. Fortfarande lika aktuell och sann.   Med risk att låta som en sur bittersugga utan någon slags glädje I livet så måste jag ändå få lov att trumpeta ut: Vad ÄR det som är så speciell...

Av riesling - 13 februari 2012 19:06

  Det kan inte bara vara jag som har en tonåring vars rum ser ut som om jag stiger in i ett hem av en Horrible Hoarder ...??   Min 16-åriga dotters rum ser inte ut att höra hemma i min lägenhet. Det ser ut som om det bor någon därinne som aldri...

Presentation


Alla ni som har problem - Ha inte det!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

riesling


Ovido - Quiz & Flashcards